Cum poti deveni mai proactiv la locul de munca si in viata

A fi proactiv inseamna sa anticipezi problemele si schimbarile, pregatindu-te pentru ce ar putea urma. O persoana proactiva gestioneaza cu mare atentie stresul de zi cu zi, gandeste pozitiv si cauta solutii in permanenta. De multe ori, persoanele proactive sunt persoanele care par sa aiba o viata echilibrata, atat personala cat si  profesionala, gandind cu incredere spre viitor.

Desi n-ai crede, o persoana proactiva, nu se naste astfel, ci dobandeste acest tip de comportament de-alungul timpului, exersandu-si capacitatea de a lua decizii. Astfel de persoane nu evita deciziile si nu ii lasa pe altii sa le ia in locul lor. Gandirea proactiva ne da puterea de a merge mai departe, de a cauta teluri noi si a ne focusa energia in mod pozitiv.

Si totusi, cum putem deveni mai proactivi la locul de munca? Exista anumite tehnici care ne pot ajuta sa ne structuram mai bine modul de gandire sau modul de reactie? Desi nu exista o reteta perfecta, sunt totusi cateva lucruri de care ar trebui sa tinem daca ne dorim sa evoluam. Iata ce spun specialistii nostri:

1. Organizeaza-te  | Fii pozitiv!

Proactivitatea cere intotdeauna ca lucrurile sa se desfasoare intr-un mod organizat. Organizarea vizeaza in primul rand spatiul in care lucrezi si apoi managementul activitatilor zilnice. Un birou curat, cu toate instrumentele de lucru asezate la locul lor, este primul indiciu al unei persoane organizate. Pentru a-ti gestiona cat mai eficient sarcinile, este foarte important sa incluzi in timingul tau si asa zisii timpi morti, care te vor ajuta sa fii proactiv chiar si atunci cand nu reusesti. Spre exemplu, macar o  data pe saptamana, iti poti programa, imediat dupa-masa, o sedinta cu colegii pentru a discuta impreuna o problema punctuala. Respecta ora, seteaza un timing (maxim 30 de minute) pentru discutie si nu extrapola niciodata subiectul discutiei. Astfel, vei deveni mai efervescent si iti vei putea relua treaba de unde ai ramas, fara sa motai in fata desktopului.

Incearca sa ai o atitudine pozitiva. O gandire calma si detasata te va ajuta sa gasesti mai usor solutii punctuale. In zilele foarte aglomerate de la birou, in care nu-ti vezi capul de treaba, asterne pe hartie 5 intrebari cu privire la taskurile tale zilnice. Intreaba-te sincer: Care sunt sarcinile tale?/ Ce taskuri sunt prioritare?/ Ce anume din lista de sarcini punctuale pot suporta un deadline amanat?/ Care sunt lucrurile pe care nu stiu cum sa le rezolv?/ Cine m-ar putea ajuta? / Cum as putea automatiza din sarcinile pe care le am, astfel incat sa devin mai eficient si mai bun in ceea ce fac?

Astfel, ziua ta de lucru va capata contur iar raportul activitatilor tale lunare va arata semnificativ mai bine.

2.Comunica | Conecteaza-te | Relaxeaza-te!

Gaseste o modalitate prin care iti poti observa colegii cu initiativa si incearca sa analizezi din perspectiva lor, argumentele pe care le au, atunci cand iau o anumita decizie. Atunci cand este posibil, fii atent la reactiile lor, la interesele lor, la modalitatile de interactiune cu clientii, cu ceilalti colegi sau cu superiorul ierarhic. Incearca sa-ti dezvolti un mod de lucru transparent, pune intrebari, participa la evenimente si schimba idei, chiar daca exista riscul sa fii contrariat.

Ideile marete s-au nascut din dialoguri polemice. Implica-te in activitati extra job. Nu astepta sa-ti fie ceruta parerea in sedintele saptamanale. Noteaza-ti in agenda ideile pe care le ai in fiecare zi si da-le frau liber in discutiile cu ceilalti. Ai putea sa fii uimit de progresul pe care-l vei face.

3. Stabileste-ti obiective clare!

Scrie-le! Concepe o lista de realizari pe care ai vrea sa le ai la sfarsit de an. Seteaza-ti deadline-uri si respecta-le! Incearca sa vizualizezi  rezultatul pe care ti-l doresti! Reusitele vin o data cu depasirea temerile si a obstacolelor. Pentru a reusi, va trebui sa faci un pas in afara zonei de confort – acest lucru poate insemna sa inveti mai mult in weekend, seara cand ajungi acasa de la birou, in zilele libere sau poate insemna sa te inscrii la un curs optional de specializare in domeniul in care lucrezi. Nicio evolutie profesionala sau personala nu vine daca te limitezi la resposabilitatile de zi cu zi. Daca vrei, spre exemplu vrei sa-ti imbunatatesti accentul in limba engleza, propune-ti macar 2 ore pe zi in care sa faci exercitii.

4.Fii hotarat! Ofera-te voluntar!

Nu vei deveni niciodata mai bun, decat daca iti vei asuma responsabilitatea pentru propriile actiuni si decizii. Pentru a-ti exersa abilitatile de project management si implicit de time management, implica-te in activitati diferite, cum ar fi organizarea unui weekend la munte, organizarea unui brunch cu colegii o data pe luna, organizarea petrecerii de Craciun, et cetera.

Chiar daca la inceput vei fi descurajat de persoanele care nu-ti vor sari in ajutor pur si simplu, ramai increzator si actioneaza pe baza propriei initiative. 

Astazi, din ce in ce mai multe companii fac angajari punand mare accent pe latura umana, pe capacitatea de a lucra independent, de a acumula cat mai multe informatii intr-un timp foarte scurt si de a fi proactiv. Asa ca, daca ai planuri marete si iti doresti sa fii apreciat pentru ceea ce faci, va trebui sa muncesti.

 

Persons: Trainingurile organizate eficient imbunatatesc performantele atat la nivel individual, cat si la nivel de echipa

Inainte de a fi o moda, trainingurile sunt o necesitate. Pentru a fi o investitie corecta si eficienta, trainingul trebuie sa fie adaptat nevoilor punctuale ale companiei si in liniaritate cu strategia acesteia. Un training de calitate ofera cursantilor posibilitatea de a-si exersa si dezvolta abilitatile la locul de munca, de a-si perfectiona activitatile zilnice si de a raspunde prompt unor nevoi deficitare ale companiei.

In opinia specialistilor, trainingurile imbunatatesc performantele atat la nivel individual, cat si la nivel de echipa. Insa pentru a obtine rezultate calitative in urma trainingului, managerii sunt responsabili sa identifice problemele care apar in departamentele lor, iar apoi tot lor le revine sarcina de a lucra intensiv cu trainerul ales de companie la cea mai buna strategie posibila in vederea rezolvarii acestor probleme.

Intalnim des clienti care ne solicita diferite programe de training, fara sa fie insa conectati la statusul profesional si la nevoile de invatare ale fiecarui angajat din companie. Rolul nostru ca specialisti in resurse umane este sa-i ajutam sa inteleaga ca, inainte de a alege o anumita companie cu care sa se lucreze, este important ca managerul sa stabileasca clar obiectivele trainingului, pornind de la o evaluare corecta si sistematica a fiecarui angajat in parte. Analiza nevoilor de training ar trebui sa se faca pe verticala, pornind de la raportul dintre competentele cerute in fiecare fisa de post si nivelul de performanta atins de angajat. Acolo unde exista probleme se pot formula solutii punctuale in cadrul trainingurilor, a declarat Ileana Ionescu, Senior Consultant la Agentia de Recrutare Persons.

Printre cele mai intalnite obiective ale trainingurilor se numara si cele legate de imbunatatirea abilitatilor de comunicare, atat interne cat si externe, cu clientii companiei, obiective cu privire la cresterea gradului de apartenenta si de implicare a angajatilor in activitatile organizatiei, cat si obiective legate de imbunatatirea activitatilor zilnice, activitati care pot fi evaluate atat cantitativ cat si calitativ.

De multe ori, analiza nevoilor se realizeaza prin simpla bifare a programelor de training oferite de către companiile de specialitate si fiecare membru al companiei isi alege singur programele de training la care ar vrea sa participe. Numai ca, de cele mai multe ori, angajatii nu beneficiaza de consultanta si isi aleg trainingul de care au nevoie cel mai putin, din aria care le este cel mai la indemana, iar competențele care ar putea fi imbunatatite raman, deseori, in umbra. Necesitatea organizarii unui training, fie el chiar și intern, ar trebui sa delimiteze clar scopul acestuia, obiectivele si modalitatile de masurare. Fara aceste obiective, trainingurile nu-si au rostul”, a declarat Iulia Dumitrescu, HR manager la agentia de recrutare Persons Romania.

Din punctul nostru de vedere, trainingurile pentru angajati reprezinta un mediu propice de invatare atunci cand trainerul implicat dezvolta un program bazat pe invatarea experientiala. Procesul de invatare este mult mai eficient atunci cand se desfasoara pornind de la experiența proprie – o actiune, o problema asupra unei sarcini. Cea mai eficienta metoda de invatare este, fara doar si poate, cea pe care o poti exersa experimentand. Un angajat devine motivat atunci cand simte ca are abilitatile necesare sa faca un anumit lucru”, a declarat Bianca Dumitriu, marketing manager la Persons Romania.

Persons Romania: Cum pot angajatorii sa evite amenzile aplicate cel mai des de inspectorii muncii?

Drepturile si obligatiile privind relatiile de munca dintre angajator si salariat se stabilesc, potrivit legii, prin negociere, in cadrul contractelor individuale si/sau colective de munca. Codul Muncii prevede reguli destul de stricte in aceasta privinta, in caz contrar amenzile fiind suficient de mari incat sa reduca din veniturile angajatorilor.

Cele mai uzuale amenzi intalnite de catre inspectorii de resurse umane sunt cele care se refera la munca prestata fara forme legale, astfel spus, „munca la negru”, si cele cu privire la nerespectarea prevederilor legale ce reglementeaza Registrul general de evidenta a salariaţilor (Revisal). Astfel, pentru a evita amenzile, angajatorii trebuie sa respecte obligatia incheierii contractului individual de munca si termenele de raportare referitoare la Revisal.

Munca la negru, sanctionata cu pana la 20.000 de lei

Conform Codului muncii, angajatorii care primesc la munca, fara contract individual de munca, pana la cinci persoane risca amenzi de la 10.000 la 20.000 de lei pentru fiecare persoana identificata in aceasta situatie. De asemenea, nerespectarea dispozitiilor privind garantarea in plata a salariului minim brut pe tara este sanctionată cu amenda de la 300 la 2.000 de lei.

Totodata, trebuie spus ca, daca un angajator tine fara acte peste cinci persoane, deja nu mai vorbim de amenzi contravenționale, ci de pedeapsa cu inchisoarea de la trei luni la doi ani sau cu amenda penala. Obligatia incheierii contractului individual de munca in forma scrisa, in limba romana, revine angajatorului, astfel ca acesta n-are nicio scuza daca inspectorii constata o asemenea ilegalitate.

Inspectorii muncii pot sancționa o firma chiar daca incheie contracte individuale de munca, insa daca nu reuseste raportarea lor prin Revisal in timp util. Potrivit Hotararii Guvernului nr. 500/2011, pentru netransmiterea registrului cu elementele contractului individual de munca, cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariatul in cauza, amenda poate fi de 10.000 de lei pentru fiecare persoana, dar fara ca amenda totala sa depaseasca 50.000 de lei.

Neregulile din Revisal pot fi sanctionate cu pana la 5.000 de lei

O amenda in valoare de 3.500 de lei, dar nu mai mare de 5.000 de lei, poate fi aplicata si companiilor nu tocmai responsabile, care transmit in Revisal date eronate/incomplete, care altereaza sau sterg datele din registru sau care intervin in mod neautorizat asupra aplicatiei electronice.

Cititi articolul integral in avocatnet.ro.

Intrebari pe care ar fi bine sa le eviti la finalul unui interviu de angajare

Finalul unui interviu de angajare influenteaza in proportie de 50% sansele de angajare, potrivit studiilor specialistilor in domeniu. Tocmai din acest motiv, candidatii ar trebui sa se pregateasca temeinic inaintea unui interviu si sa adreseze intrebari, care i-ar putea ajuta sa obtina jobul.

Intrebarile adresate la sfarsitul interviului pot reflecta cunostintele pe care le are un candidat despre domeniul in care se angajeaza, asteptarile pe care le are cu privire la modul de lucru, importanta echipei cu care o sa lucreze, importanta salariului si a securitatii la locul de munca, precum si perspectiva de viitor in compania angajatoare.

Dincolo de dorinta candidatului de a obtine angajarea, scopul  oricarui interviu este de a afla detalii cu privire la responsabilitatile zilnice si de a vedea daca postul i se potriveste.

Si totusi, unele intrebari pot fi evitate in prima etapa a interviului, iar unele nu vor fi adresate deloc, intrucat acestea pot face mai mult rau decat bine. Iata care sunt:

Cu ce se ocupa compania dumneavoastra?

Astfel de intrebari vor reflecta in mod direct interesul tau fata de interviul la care participi. Pentru a nu parea nepregatit, ar fi bine sa nu adresezi niciodata intrebari ale caror raspunsuri le poti gasi cu o simpla cautare pe Google.

Care va fi salariul meu?

Discutiile referitoare la salariu ar trebui amanate pana la urmatorul interviu. E important sa arati de la bun inceput ca nu esti motivat doar de bani si sa dai dovada de buna-crestere si de bun-simt.

Daca vei intreba de salariu de prima oara, vei risca sa pari un candidat grosolan si arogant.

Cat de des se lucreaza peste program?

Intrebarea cu pricina iti poate crea imaginea de om lenes. Daca este extrem de important pentru tine sa nu lucrezi deloc peste program atunci ai grija sa mentionezi asta intr-un anumit context si evita intrebarea directa.

Cat de repede imi voi putea lua concediu?

Planificarea timpului liber inainte de a va fi angajat, poate transmite involuntar mesajul ca, de fapt, nu va doriti postul. Daca totusi, aveti planificat deja concediu intr-o anumita perioada, ar fi indicat sa mentionati acest lucru in urmatorele discutii.

Cat de repede voi obtine promovarea?

Pana sa poti fi promovat, concentreaza-te pe jobul oferit. Acesta este sfatul nostru prietenesc. Daca vei avea rezultate bune si vei demonstra ca te implici, cu siguranta ca, cineva te va remarca. Promovarile nu se obtin usor si nicidecum inr-un timp foarte scurt.

Ce se intampla daca nu ma voi intelege cu viitorul sef si viitorii colegii?

Intr-un interviu, cu siguranta ca vei primi din partea recrutorului si intrebari cu privire la relatia pe care ai avut-o cu fostii colegi sau superiori directi. Scopul acestei intrebari este de a intelege ce tip de comportament organizational ai si daca este dificil sa se lucreze cu tine. Daca nu iti este adresata aceasta intrebare, atunci nu o adresa nici tu.

Care este pachetul de beneficii?

Pachetul de beneficii face parte din oferta salariala si, de regula, este bine sa pui aceasta intrebare doar daca esti sigur ca vei primi o oferta de angajare si esti in stadiul de negociere al contractului de munca. Nu este o intrebare inadecvata, intrucat e firesc sa stii care pot fi beneficiile noului loc de munca, insa pastreaza intrebarea pentru ultima etapa a interviului.

De cele mai multe ori companiile posteaza informatii despre beneficiile lor si pe site-urile oficiale, in scopul atragerii candidatilor, asa ca daca esti foarte curios cerceteaza mai intai singur. 🙂

Cand voi fi eligibil pentru o marire salariala?

Salariul este un factor important de motivatie pentru fiecare dintre noi. Insa intrebarile foarte directe, cu privire la maririre salariale pot fi evitate. Fii convins ca va veni si momentul in care intervievatorului iti va povesti si despre aceasta posibilitate, intrucat companiile angajatoare se gandesc la modalitati prin care angajatii pot fi motivati, maririle salariale fiind una dintre modalitatile inalnite peste tot. Nu merita sa risti capital de imagine si sa fii catalogat drept un candidat interesat doar de venituri financiare.

Pot veni mai devreme sau pleca mai tarziu de la serviciu?

Programul unui job se poate ajusta in functie de domeniul in care lucrezi si de taskurile zilnice. Spre exemplu, daca vei lucra in marketing, vei putea desfasura aceasta activitate aproape oricand si de oriunde, asa ca nu vei fi conditionat de un anumit program, atat timp cat, efortul depus va fi calitativ. Chiar si asa, insa, noi te sfatuim sa nu incerci sa-ti ajustezi programul jobului pentru care esti la interviu, inainte de a-l fi obtinut.

Sunteti casatorit/a?Aveti copii?

Intrebarile personale adresate intervievatorului nu-si au niciodata locul. Desigur ca, esti liber sa nu raspunzi nici tu in cazul in care iti sunt solicitate astfel de raspunsuri. Desi poti fi tentat sa porti o discutie amicala cu cel care se afla de cealalta parte a mesei, incearca totusi sa ramai profesionist si sa te rezumi doar la intrebari care au legatura directa cu responsabilitatile tale zilnice.

Verificati conturile sociale?

Candidatii ar trebui sa isi asume faptul ca potentialii angajatori isi vor gasi aproape intotdeauna timp si pentru  vizualizarea conturilor de social-media. Desi nu este cel mai relevant lucru pentru un angajator, uneori s-ar putea sa conteze in procesul de angajare. O intrebare pusa in acest mod nu va face decat sa ridice suspiciuni cu privire la activitatile tale din timpul liber.

Monitorizati emailurile si/ sau utilizarea internetului?

Aceasta intrebare se incadreaza in aceeasi categorie ca cea mentionata mai sus. Angajatorii vor sa stie ca vei fi o persoana loiala si proactiva la locul de munca si ca nu-ti vei pierde timpul pe retelele de socializare. In orice companie, e firesc sa-ti fie monitorizata activitatea zilnica, intrucat poate fi un element important, utilizat in strategiile de time management pentru fiecare angajat. Asa ca, bine ar fi sa nu adresezi niciodata aceasta intrebare si sa citesti cu mare atentie regulamentul de ordine interioara, in cazul in care vei primi postul.

Am citit doar lucruri rele pe forumurile dedicate angajatilor despre compania dumneavoastra. Sunt adevarate?

Nicio companie din lume nu doreste sa aiba de a face cu candidati care se indoiesc de brandul lor de angajator. In plus, inclinatia ta catre astfel de barfe ar putea fi privita ca venind din partea unui candidat extrem de neprofesionist.

 Care sunt motivele rezilierii unui contract de angajare?

Nu este o idee buna sa-l faci pe angajator sa se gandeasca la concediere inainte sa te angajeze. Cu siguranta ca in fisa postului vei avea expusi si indicatori de performanta si in ce conditii se poate rezilia contractul de angajare, insa pana ajungi acolo  ar fi bine sa stai in banca ta.

 Cum m-am descurcat?

Daca vei adresa aceasta intrebare ai mari sanse sa blochezi interviul. Daca doresti cu adevarat un feedback, asteapta pana vei primi oferta de angajare sau respingere, iar apoi poti cere intr-un email mai multe detalii.

Mult succes!

Ce ar trebui sa stie salariatii despre perioada de proba

Perioada de proba din contractul individual de munca reprezinta o modalitate de verificare a competentelor noilor salariati, dar si o metoda prin care persoana incadrata in munca poate testa daca este compatibila sau nu cu organizatia angajatoare.

De cele mai multe ori insa, perioada de proba foloseste mai mult angajatorului si mai putin salariatului, care poate veni la serviciu cu teama de a nu-i fi prelungit contractul. Din rationamente etice, insa si pentru a dezvolta o relatie sanatoasa cu viitorul angajat, cel care propune oferta de angajare ar trebui sa lase loc de negociere salariatului, atat in ceea ce priveste perioada de proba, cat si referitor la criteriile de evaluare.

In Romania exista o teama exacerbata din partea candidatilor atunci cand vine vorba despre perioada de proba. Atat tinerii, cat si persoanele cu experienta in campul muncii nu sunt interesati de contracte de munca in care sunt stipulate perioade de proba, intrucat se tem sa nu fie evaluati gresit la finalul acesteia. Ne lovim de astfel de situatii in proiectele de «Executive Search», atunci cand interactionam mai des cu persoane cu o anumita experienta in munca. Situatia se inrautateste mai ales atunci cand angajatorul are la dispozitie un contract care urmeaza sa fie semnat pe perioada determinata. Ar fi de folos daca angajatorii ar intelege ca ar avea doar de castigat daca ar gandi si din perspectiva angajatului. La urma urmei, daca un angajat nu se potriveste cerintelor postului, iar criteriile de evaluare sunt clare si insotesc fisa postului, atat compania, cat si angajatul ar trebui sa fie in siguranta si sa nu ridice probleme, a declarat Bianca Dumitriu, de la Persons Romania.

Incadrarea in munca se face, potrivit articolului 29 din Codul muncii, pe baza verificarii in prealabil a aptitudinilor profesionale si personale ale candidatului. Modalitaile prin care angajatorul ii poate verifica pe candidati sunt stabilite prin contractul colectiv de munca, prin statutul de personal sau prin regulamentul intern. Conditiile care se iau in calcul in stabilirea duratei perioadei de proba sunt legate de trei elemente esentiale ale contractului individual de munca:

  • perioada pentru care urmeaza sa fie semnat contractul (perioada nedeterminata sau determinata);
  • functia pe care o va ocupa salariatului (functie de executie sau functie de conducere);
  • tipul contractului de munca (contract individual de munca sau contract temporar de munca prin agent de munca temporara).

Cititi articolul integral pe avocatnet.ro

Catalin Georgescu, Persons Romania: Studiile nu garanteaza obtinerea unui loc de munca

Pe o piata a muncii in care angajatorii nu pot infiinta locuri de munca suficiente pentru a acoperi numarul mare de tineri care ies de pe bancile facultatilor, cei mai multi dintre absolventii de facultate se “agata” de lucrarile de masterat sau de doctorat in speranta ca o noua diploma in CV le va asigura un loc de munca. Insa de cele mai multe ori lucrurile nu stau chiar asa.

Un masterat sau un doctorat intr-un domeniu de specializare pot aduce un plus de valoare candidatului, insa aceste studii sunt mai mult un «nice to have»  decat un criteriu eliminatoriu pentru angajatori, chiar si pentru pozitiile foarte specializate. Din pacate, una dintre cele mai mari probleme ale studiilor de masterat sau doctorat de pe plan local este lipsa unei specializari in raport cu cerintele pietei, astfel incat studiile aprofundate nu sunt de un real folos in obtinerea unui loc de munca. Studiile au rolul de a forma un anumit tip de gandire structurata, pot pune bazele unei conduite profesionale, insa nu garanteaza obtinerea unui loc de munca. Evolutia noastra ca indivizi trebuie sa se bazeze pe educatie, insa procesul de invatare trebuie sa fie unul continuu, sa nu se rezume la facultate sau la studii de masterat sau doctorata, a declarat Bianca Dumitriu, Marketing&Communication Manager la agentia de recrutare Persons Romania.

Cititi mai departe intreg articolul in avocatnet.ro

Cum iti dai seama ca a venit momentul sa-ti schimbi locul de munca

De cele mai multe ori, timpul pe care-l petrecem la serviciu depaseste cu mult timpul petrecut alaturi de cei dragi. Acesta este si motivul pentru care ne dorim sa lucram intr-o echipa alaturi de care ne simtim bine, care sa contribuie la dezvoltarea noastra profesionala si alaturi de care sa muncim cu drag si spor. Acest lucru ne motiveaza si ne ajuta sa fim mai sanatosi pe termen lung.

In caz contrar, cand lucrurile nu coincid cu asteptarile si cu felul nostru de a lucra, ne putem gandi deja la schimbarea locului de munca. Insa, alegerea de a-ti parasi locul de munca poate fi o decizie greu de luat, mai ales daca lucrezi in organizatie de mult timp. Probabil ai intalnit oameni de calitate, ai construit legaturi puternice. Cum stii, asadar, ca este momentul sa mergi mai departe? Iata mai jos care sunt principalele semnale:

Nu-ti place ziua de Luni

Daca dimineata ta incepe cu replica Astazi iar merg la munca, iar situatia dureaza deja de cateva luni bune, poate ca ar fi bine sa-ti reevaluezi obiectivele profesionale si sa te gandesti bine la ce ti-ai dori sa faci pe viitor. Nu incerca sa iti spui incontinuu ca ai o saptamana grea, ca poate va trece aceasta perioada. Nimeni nu se gandeste sa-si paraseasca locul de munca fara niciun considerent. Poate ca nu mai esti multumita de relatia cu colegii tai, poate ca ai epuizat deja toate variantele de crestere profesionala sau poate ca, pur si simplu, nu exista alchimie intre tine si superiorul ierarhic. Un lucru e cert: daca nu ai nicio tragere de inima sa ajungi Luni la birou, poate ar fi bine sa-ti dai demisia si sa mergi mai departe.

Simti ca lucrurile nu merg in directia potrivita

7 din 10 businessuri mici isi inchid usile in primii 10 ani de activitate. Daca ai sentimentul ca in compania in care lucrezi este ceva in neregula, probabil ai dreptate. Incearca sa fii atent la detalii, cum ar fi, de exemplu, cresterea dintr-o data a sedintelor cu usile inchise, un numar mai mare de concedieri in ultima perioada sau plecari de personal. Daca suspectezi ca businessul este in pericol, poate ar fi timpul sa pleci mai departe. Daca astepti pana in momentul inchiderii afacerii, situatia pentru tine va fi si mai dificila.

Pari ca nu stii despre ce este vorba

Ti se intampla sa fii ultima persoana care afla ce s-a mai intamplat nou la job? Daca esti lasat pe dinafara la majoritatea sedintelor, rar ai sansa la o discutie  fata in fata cu seful tau, sau nu primesti credit la ideile tale, poate inseamna ca sefii tai te vad ca un simplu angajat, nu ca pe un colaborator valoros. Este un semn negativ asupra carierei tale si da – este timpul sa pleci.

Ti-ai pierdut interesul pentru activitatile zilnice

Chiar daca iti apreciezi compania in care lucrezi, iar colegii tai sunt de milioane, nu merita efortul daca iti urasti jobul. Pasiunea este un ingredient necesar succesului. Iar fara pasiune, orice job pe termen lung nu-ti va aduce decat dezavantaje, atat tie cat si companiei in care lucrezi. Asa ca poate ar trebui sa renunti la post.

Managerul tau nu te sustine

Un manager care nu iti sustine ideile si proiectele, te poate determina sa pleci mai repede decat ti-ai fi propus tu. Insa daca esti sigur de cunostintele si calitatile pe care le detii, poate ca ar fi bine sa-ti reconsideri traiectoria profesionala si sa gasesti o noua companie unde sa fii apreciat.

Esti ultimul pe lista celor avansati

Este foarte usor sa ramai blocat intr-un loc de munca daca lucrurile sunt confortabile. Totusi, este important sa-ti aduci aminte ca orice job ar trebui sa-ti aduca noi abilitati si sa-ti adauge valoare ca angajat. Daca nu inveti nimic nou si  in fiecare zi faci exact aceleasi lucruri in timp ce oamenii din jurul tau evolueaza sau obtin promovari, poate ca e timpul sa te reorientezi.

Sanatatea ta are de suferit

Nicio suma de bani nu se poate compara cu propria sanatate. Stresul de la locul de munca te poate impinge catre depresii, insomnii, dureri de cap, frecvente boli si ingrijorare permanenta. Nu te lasa afectat si cauta-ti un nou loc de munca daca simti ca nu-ti poti controla nivelul de stres.

Viata ta personala are de suferit

Daca lucrezi prea mult peste program sau esti stresat cand ajungi acasa pana peste masura este timpul sa-ti parasesti jobul inainte ca acesta sa-ti afecteze viata personala. Stresul poate fi si constructiv, insa nu in masura in care sa te afecteze seara de seara. Nu vei reusi nicicand sa-ti indeplinesti task-urile cu succes, daca vei fi stresat.

Daca te-ai gandit la plecare, fa-o intr-un mod inteligent. Nu e intotdeauna cea mai buna solutie sa impartasesti motivele plecarii tale. Asta nu iti va aduce nimic bun, chiar iti poate dauna in timp. In schimb, explica sincer ca pleci in cautarea unei noi oportunitati si fa-o intr-un mod elegant.

 

Munca temporara – o binefacere pentru companiile moderne

Munca temporara reprezinta pentru societatea moderna o binefacere. Desi in alte tari, conceptul de munca temporara a aparut cu mult timp in urma, in Romania, doar 1,2% din angajatii romani au contracte temporare de munca, spre deosebire de media europeana care trece de 10%, potrivit datelor emise de Biroul de Statistica al UE.

Din ce in ce mai multe companii de pe plan local incep sa angajeze oameni in regim de munca temporara. Cu toate acestea, suntem departe de restul tarilor din Europa, unde procentul angajatilor temporari este cu mult mai mare. Munca temporara este utilizata nu numai ca un instrument de flexibilitate si acces la un loc de munca pentru tineri, ci si ca mod de reintegrare a muncitorilor adulti care au fost exclusi din sistemul productiv. Diferentele tin de factorii economici conjuncturali, dar si de mentalitate.

Angajarea de forta de munca pe durata temporara reprezinta un debuseu pentru companiile presate de reducerea costurilor, dar care inca mai au proiecte punctuale pentru care au nevoie de oameni..

Pentru a afla care sunt in mare parte avantajele companiilor de a avea angajati temporari, i-am intrebat pe clientii nostri, iar ei ne-au facut o lista generoasa.

FLEXIBILITATEA

Flexibilitatea este unul dintre cele mai intalnite beneficii. In cazul concediilor prelungite, a concediului anual, concediului de maternitate sau alt tip de concediu, angajatii temporari sunt intotdeauna bine-veniti. Companiile nu-si permit sa reduca volumul de munca doar pentru ca angajatii sai sunt in concediu, asa ca, o alternativa viabila pot fi acest tip de angajati temporari.

De asemenea, acolo unde exista restrictii in ceea ce priveste angajarea personalului, o agentie de resurse umane te poate ajuta sa beneficiezi in continuare de angajati buni, fara costuri de recrutare majore.

SUPORTUL

Un alt avantaj de a avea angajati temporari este suportul pe care il pot acorda acestia angajatilor permanenti in diferite proiecte speciale. Utilizarea unei forte de munca temporara inseamna ca angajatii astfel pot fi angajati si eliberati intr-un timp scurt pentru a putea acoperi doar programele de afaceri provocatoare si interesante.

TESTAREA TALENTULUI

Multi dintre clientii nostri utilizeaza forta de munca temporara, deoarece astfel pot testa abilitatile angajatilor si compabilitatea acestora cu businessurile lor. Astfel se poate reduce riscul angajarii unei persoane nepotrivite.

MAI PUTINE GRIJI IN PRIVINTA SALARIZARII

Daca optezi sa ai angajati temporari, nu mai trebuie sa-ti faci griji pentru anumite lucruri, cum ar fi: salarizarea si administrarea de personal, lucruri care vor reveni automat in grija agentiei de recrutare, care se va implica, de asemenea si in ceea ce priveste nevoile administrative ale fiecarui angajat. La inceput iti poate parea costisitor, insa in timp, dupa ce te convingi de avantajele pe care le ai, costul iti va parea o gluma.

ECONOMISIREA TIMPULUI

O agentie de recrutare specializata are o baza de date de candidati, care au fost deja verificati si intervievati. Tocmai din acest motiv, procesul de recrutare al candidatilor potriviti poate dura mult mai putin, decat daca pornesti singur la drum. Astfel vei economisi timp si resurse economice importante.

Top 10 greseli de recrutare

Daca esti specialist in Recrutare, fara indoiala ca, de-alungul timpului ai intampinat si tu dificultati in derularea acestuia. Nu exista proces de recrutare perfect, asa cum nu exista nici angajatul perfect, insa, cunoscand din timp eventualele probleme si greseli, te poti ocupa de ele inainte sa apara. Noi va propunem o lista cu cateva lucruri de luat in calcul atunci cand va aflati intr-un proces de recrutare anevoios.

Greseala nr 1 :  O descriere incorecta a jobului

Cel mai bun start intr-un proces de recrutare este dictat de anuntul de angajare. Cu cat vei descrie mai concis si onest jobul, cu atat vei putea atrage candidati cu abilitatile si calificarile de care ai nevoie. O buna descriere a unui job este mai mult decat o simpla lista de indatoriri; ar trebui sa descrie rolul in ceea ce priveste scopul global al organizatiei si sa enumere responsabilitatile cheie. In plus, crearea unui job ar trebui sa coincida cu o pozitie reala, astfel incat candidatii sa nu creada ca li se ofera mai multe oportunitati, decat in realitate.

Greseala nr.2 : Ignorarea celor din interiorul companiei

Uneori, cei mai buni candidati ar putea fi chiar sub nasul tau!

Aceasta cale poate fi un avantaj economic, deoarece reduce costurile si timpul asociate cu publicitatea unei noi pozitii pentru candidatii externi. De asemenea, un membru al echipei existente va fi familiarizat cu procesele, valorile si misiunea organizatiei. Sunt sanse reale, ca un candidat din interior sa fie mai ager intr-un rol nou, decat un candidat din exterior.

In plus, promovarea oamenilor din echipa, le poate creste moralul si productivitatea si poate sustine o echipa loiala de-alungul timpului.

Greseala nr.3 : Nu incluzi in procesul de recrutare testele de evaluare

Anumiti specialisti in recrutare folosesc doar interviul pentru a evalua un potential candidat, dar oare este cea mai buna cale? ”Majoritatea interviurilor sunt o pierdere de timp”declara senior executive Google, Lazlo Bock.

Un candidat poate spune si face orice pentru a obtine postul pe care-l oferi. Asa ca ar fi mult mai bine daca ai include in procesul de recrutare si folosirea testelor si a exercitiilor care te pot ajuta considerabil in identificarea aptitudinilor privind comunicarea, organizarea, si responsabilitatile posibilului candidat. Un candidat recrutat gresit  iti va aduce costuri suplimentare a la longue iar singurul aflat in dezavantaj vei fi chiar tu.

Greseala nr.4 : Te implici emotional in selectia candidatilor

Recrutarea se bazeaza pe abilitatile tale de luare a deciziilor, ceea ce inseamna ca ar trebui sa stii sa-ti gestionezi cu mare atentie emotiile si sa eviti sa treci prin filtrul personal fiecare candidat. Ai putea involuntar sa ajungi la discriminarea anumitor candidati in favoarea persoanelor care iti impartasesc opiniile. Daca nu esti sigur de aceste lucruri si vrei sa eficientizezi procesul de recrutare, sfatul nostru este sa ceri ajutor unei agentii de recrutare specializata in tehnici de evaluare ale candidatilor.

Greseala nr.5 : Angajezi persoane mai putin specializate ca tine

Anumiti manageri simt o anumita teama sa angajeze colegi mai bine pregatiti si mai talentati decat ei, intrucat isi imagineaza ca le vor lua postul. Dar managerii inteligenti stiu foarte bine ca au nevoie de oameni competenti care pot contribui pozitiv la eficienta echipei pe care o coordoneaza. In caz contrar, compania la care lucrezi ar putea intalni dificultati pe termen lung, care nu vor putea fi solutionate chiar atat de usor.

Greseala nr.6 : Respingi un candidat supracalificat

Poate fi tentant sa respingi un candidat supracalificat, fie pentru aceleasi motive de mai sus, fie pentru ca iti este teama ca persoana respectiva se poate plictisi si parasi compania pentru o provocare mai mare. Insa, in acelasi timp, aceste persoane supracalificate si talentate, pot avea abilitatea si capacitatea de a ajuta la dezvoltarea echipei, chiar daca nu raman mult in companie.

Incurajeaza loialitatea unui astfel de potential candidat, gandindu-te la oportunitatile de dezvoltare, progresie si recompensa financiara pe care i le poti oferi, stabilind indici concisi de performanta, la anumite intervale de timp.

Greseala nr.7 : Astepti candidatul ideal

Probabil ai in minte structurat profilul candidatul perfect, dar s-ar putea ca in timp ce il astepti, sa pui in pericol productivitatea integii echipe. Avand deficit de personal, membrii echipei tale vor fi nevoiti sa lucreze peste program, lucru care poate afecta moralul acestora.

In loc sa astepti candidatul perfect, este mai uzual sa angajezi pe cineva care indeplineste majoritatea cerintelor. Candidatul poate dobandi aptitudini specifice postului, o data ce este angajat.

Greseala nr.8 : Te grabesti sa angajezi

Ok, candidatul perfect nu exista. Dar asta nu inseamna ca ar trebui sa angajezi pe oricine. Nu te grabi! Gandeste-te pe viitor cat timp si cati bani economisesti daca pastrezi resursele potrivite pentru angajatul potrivit.

Greseala nr.9 : Te bazezi pe recomandari

Cat de mult te poti baza pe referinte?

Conform unui studiu, la care au participat peste 2000 de manageri de resurse umane si recrutare , s-a constatat ca aproape 60% la suta dintre angajatori au descoperit neconcordante legate de abilitatile prezentate in cv si cele demonstrate la locul de munca.

Experienta pozitiva dintr-o companie a unei persoane nu garanteaza ca aceasta va straluci in compania ta. Si nici o referinta de la un angajator anterior, de asemenea, nu inseamna ca persoana respectiva va prospera in echipa ta. Asa cum am sugerat mai devreme, puteti afla daca un candidat are abilitatile potrivite pentru echipa ta utilizand teste, exercitii sau alte variante de testare a candidatilor potrivite domeniului.

Greseala nr.10 : Ai asteptari pe termen scurt in ceea ce priveste noii recruti

De obicei, este nevoie de aproximativ trei luni pentru ca un angajat nou, sa se integreze pe deplin in echipa ta si pentru a incepe sa produca rezultate. In timpul primelor saptamani, este important sa ajuti noul recrut sa se familiarizeze cu echipa si sa-l sustii in timp ce invata. Acest lucru este adesea numit ”onboarding”. Fa-l sa se simta bine-venit. Lasa-l sa stie ca poate pune intrebari si incurajeaza-l sa afle cat mai multe despre compania in care lucreaza.

6 lucruri de care trebuie sa tinem cont la un interviu de angajare

In timpul unui interviu angajare, personalul de resurse umane delegat sau insusi angajatorul pun o serie de intrebari menite sa determine daca suntem sau nu potriviti pentru jobul pentru care am aplicat. Nu doar raspunsurile ofera insa informatii importante pentru angajator, ci si atitudinea noastra. De aceea, trebuie sa fim foarte atenti la comportamentul adoptat in cadrul interviului de angajare.

Interviul de angajare, una din primele trepte pe care le avem de urcat in avansarea in cariera, este o proba care ne poate ajuta sa ne atingem obiectivul – angajarea intr-o companie, ori care ne poate indeparta de aceasta. Pentru reusita, persoanele intervievate trebuie sa acorde foarte multa atentie procesului de recrutare si angajatorului.

Potrivit autorilor cartii „Crazy Good Interviewing: How acting a little crazy can get you the job”, John B. Molidor si Barbara Parus, unul din secretele reusitei este constientizarea faptului ca recrutorul este o persoana diferita de candidat, motiv pentru care acesta din urma trebuie sa se adapteze si sa se muleze pe criteriile celui dintai pentru a reusi. Exista sanse mari ca cei doi, recrutorul si candidatul, sa faca parte din generatii diferite, multi angajatori fiind nemultumiti de faptul ca tinerii se prezinta deseori la interviuri nepregatiti, cu pretentii salariale exagerate, potrivit publicatiei Business Insider.

Pentru a trece cu brio de un interviu angajare, trebuie, asadar, sa avem in vedere mai multe lucruri, astfel incat sa ne atingem obiectivul.

Cum trecem cu succes de un interviu de angajare

  1. Nu trebuie sa ne asezam pana nu suntem invitati sa luam loc. In momentul in care ne-a fost oferit un scaun, regula spune sa stam drepti, nu sa adoptam pozitia ghiocelului, cu capul si umerii plecati, evitand privirea angajatorului. Nu trebuie, sub nicio forma, sa aratam slabiciune sau timiditate, pentru ca orice angajator isi doreste o persoana descurcareata si increzatoare in fortele proprii, gata sa rezolve sarcini pentru care este nevoie de indrazneala.
  2. Este important sa ne adaptam discursul dupa varsta angajatorului, pentru ca fiecare generatie are valori diferite. Trebuie, deci, sa incercam sa ghicim varsta celui care ne intervieveaza si sa vorbim aceeasi limba.
  3. La fel de important este ca, in cazul in care la interviu participa mai multe parti de recrutare, sa stabilim contacte directe cu fiecare din membrii echipei. Raspunsurile directe, privirea indreptata catre cel care a pus intrebarea, dar si stabilirea unui contact vizual cu ceilalti recrutori sunt, asadar, elemente esentiale intr-un interviu de succes.
  4. Nu trebuie sa ne lasam intimidati de jocurile si ironiile angajatorilor, care au, uneori, scopul de a ne testa reactiile. In schimb, ideal este sa raspundem cu diplomatie si calm, demonstrand astfel ca ne adaptam conditiilor de stres.
  5. Vestimentatia este, desigur, un alt lucru de care trebuie sa tinem cont in cadrul unui interviu de angajare. Indicat ar fi sa alegem haine deschise la culoare – o camasa sau o bluza alba, bej sau intr-o alta nuanta pala, asortata cu pantaloni sau cu o fusta in nuante de albastru sau gri.
  6. Trebuie sa acordam atentie limbajului non verbal. Aratatul palmelor, de exemplu, denota sinceritate, in timp ce palmele orientate cu fata in jos denota dominare. De aceea, daca dam mana cu angajatorul, recomandat este sa avem palma orientata usor in sus. Atingerea buricelor degetelor ca in timpul rugaciunii denota incredere in propria persoana, iar ascunderea mainilor spune ca avem secrete. Mainile incrucisate la piept arata o pozitie defensiva, dezamagire sau dezacord. Este important, de asemenea, sa stim ca aplecarea capului inainte este semn de timiditate, iar inclinarea lui intr-o parte poate fi interpretata drept plictiseala.