Intrebari pe care ar fi bine sa le eviti la finalul unui interviu de angajare

Finalul unui interviu de angajare influenteaza in proportie de 50% sansele de angajare, potrivit studiilor specialistilor in domeniu. Tocmai din acest motiv, candidatii ar trebui sa se pregateasca temeinic inaintea unui interviu si sa adreseze intrebari, care i-ar putea ajuta sa obtina jobul.

Intrebarile adresate la sfarsitul interviului pot reflecta cunostintele pe care le are un candidat despre domeniul in care se angajeaza, asteptarile pe care le are cu privire la modul de lucru, importanta echipei cu care o sa lucreze, importanta salariului si a securitatii la locul de munca, precum si perspectiva de viitor in compania angajatoare.

Dincolo de dorinta candidatului de a obtine angajarea, scopul  oricarui interviu este de a afla detalii cu privire la responsabilitatile zilnice si de a vedea daca postul i se potriveste.

Si totusi, unele intrebari pot fi evitate in prima etapa a interviului, iar unele nu vor fi adresate deloc, intrucat acestea pot face mai mult rau decat bine. Iata care sunt:

Cu ce se ocupa compania dumneavoastra?

Astfel de intrebari vor reflecta in mod direct interesul tau fata de interviul la care participi. Pentru a nu parea nepregatit, ar fi bine sa nu adresezi niciodata intrebari ale caror raspunsuri le poti gasi cu o simpla cautare pe Google.

Care va fi salariul meu?

Discutiile referitoare la salariu ar trebui amanate pana la urmatorul interviu. E important sa arati de la bun inceput ca nu esti motivat doar de bani si sa dai dovada de buna-crestere si de bun-simt.

Daca vei intreba de salariu de prima oara, vei risca sa pari un candidat grosolan si arogant.

Cat de des se lucreaza peste program?

Intrebarea cu pricina iti poate crea imaginea de om lenes. Daca este extrem de important pentru tine sa nu lucrezi deloc peste program atunci ai grija sa mentionezi asta intr-un anumit context si evita intrebarea directa.

Cat de repede imi voi putea lua concediu?

Planificarea timpului liber inainte de a va fi angajat, poate transmite involuntar mesajul ca, de fapt, nu va doriti postul. Daca totusi, aveti planificat deja concediu intr-o anumita perioada, ar fi indicat sa mentionati acest lucru in urmatorele discutii.

Cat de repede voi obtine promovarea?

Pana sa poti fi promovat, concentreaza-te pe jobul oferit. Acesta este sfatul nostru prietenesc. Daca vei avea rezultate bune si vei demonstra ca te implici, cu siguranta ca, cineva te va remarca. Promovarile nu se obtin usor si nicidecum inr-un timp foarte scurt.

Ce se intampla daca nu ma voi intelege cu viitorul sef si viitorii colegii?

Intr-un interviu, cu siguranta ca vei primi din partea recrutorului si intrebari cu privire la relatia pe care ai avut-o cu fostii colegi sau superiori directi. Scopul acestei intrebari este de a intelege ce tip de comportament organizational ai si daca este dificil sa se lucreze cu tine. Daca nu iti este adresata aceasta intrebare, atunci nu o adresa nici tu.

Care este pachetul de beneficii?

Pachetul de beneficii face parte din oferta salariala si, de regula, este bine sa pui aceasta intrebare doar daca esti sigur ca vei primi o oferta de angajare si esti in stadiul de negociere al contractului de munca. Nu este o intrebare inadecvata, intrucat e firesc sa stii care pot fi beneficiile noului loc de munca, insa pastreaza intrebarea pentru ultima etapa a interviului.

De cele mai multe ori companiile posteaza informatii despre beneficiile lor si pe site-urile oficiale, in scopul atragerii candidatilor, asa ca daca esti foarte curios cerceteaza mai intai singur. 🙂

Cand voi fi eligibil pentru o marire salariala?

Salariul este un factor important de motivatie pentru fiecare dintre noi. Insa intrebarile foarte directe, cu privire la maririre salariale pot fi evitate. Fii convins ca va veni si momentul in care intervievatorului iti va povesti si despre aceasta posibilitate, intrucat companiile angajatoare se gandesc la modalitati prin care angajatii pot fi motivati, maririle salariale fiind una dintre modalitatile inalnite peste tot. Nu merita sa risti capital de imagine si sa fii catalogat drept un candidat interesat doar de venituri financiare.

Pot veni mai devreme sau pleca mai tarziu de la serviciu?

Programul unui job se poate ajusta in functie de domeniul in care lucrezi si de taskurile zilnice. Spre exemplu, daca vei lucra in marketing, vei putea desfasura aceasta activitate aproape oricand si de oriunde, asa ca nu vei fi conditionat de un anumit program, atat timp cat, efortul depus va fi calitativ. Chiar si asa, insa, noi te sfatuim sa nu incerci sa-ti ajustezi programul jobului pentru care esti la interviu, inainte de a-l fi obtinut.

Sunteti casatorit/a?Aveti copii?

Intrebarile personale adresate intervievatorului nu-si au niciodata locul. Desigur ca, esti liber sa nu raspunzi nici tu in cazul in care iti sunt solicitate astfel de raspunsuri. Desi poti fi tentat sa porti o discutie amicala cu cel care se afla de cealalta parte a mesei, incearca totusi sa ramai profesionist si sa te rezumi doar la intrebari care au legatura directa cu responsabilitatile tale zilnice.

Verificati conturile sociale?

Candidatii ar trebui sa isi asume faptul ca potentialii angajatori isi vor gasi aproape intotdeauna timp si pentru  vizualizarea conturilor de social-media. Desi nu este cel mai relevant lucru pentru un angajator, uneori s-ar putea sa conteze in procesul de angajare. O intrebare pusa in acest mod nu va face decat sa ridice suspiciuni cu privire la activitatile tale din timpul liber.

Monitorizati emailurile si/ sau utilizarea internetului?

Aceasta intrebare se incadreaza in aceeasi categorie ca cea mentionata mai sus. Angajatorii vor sa stie ca vei fi o persoana loiala si proactiva la locul de munca si ca nu-ti vei pierde timpul pe retelele de socializare. In orice companie, e firesc sa-ti fie monitorizata activitatea zilnica, intrucat poate fi un element important, utilizat in strategiile de time management pentru fiecare angajat. Asa ca, bine ar fi sa nu adresezi niciodata aceasta intrebare si sa citesti cu mare atentie regulamentul de ordine interioara, in cazul in care vei primi postul.

Am citit doar lucruri rele pe forumurile dedicate angajatilor despre compania dumneavoastra. Sunt adevarate?

Nicio companie din lume nu doreste sa aiba de a face cu candidati care se indoiesc de brandul lor de angajator. In plus, inclinatia ta catre astfel de barfe ar putea fi privita ca venind din partea unui candidat extrem de neprofesionist.

 Care sunt motivele rezilierii unui contract de angajare?

Nu este o idee buna sa-l faci pe angajator sa se gandeasca la concediere inainte sa te angajeze. Cu siguranta ca in fisa postului vei avea expusi si indicatori de performanta si in ce conditii se poate rezilia contractul de angajare, insa pana ajungi acolo  ar fi bine sa stai in banca ta.

 Cum m-am descurcat?

Daca vei adresa aceasta intrebare ai mari sanse sa blochezi interviul. Daca doresti cu adevarat un feedback, asteapta pana vei primi oferta de angajare sau respingere, iar apoi poti cere intr-un email mai multe detalii.

Mult succes!

Ce ar trebui sa stie salariatii despre perioada de proba

Perioada de proba din contractul individual de munca reprezinta o modalitate de verificare a competentelor noilor salariati, dar si o metoda prin care persoana incadrata in munca poate testa daca este compatibila sau nu cu organizatia angajatoare.

De cele mai multe ori insa, perioada de proba foloseste mai mult angajatorului si mai putin salariatului, care poate veni la serviciu cu teama de a nu-i fi prelungit contractul. Din rationamente etice, insa si pentru a dezvolta o relatie sanatoasa cu viitorul angajat, cel care propune oferta de angajare ar trebui sa lase loc de negociere salariatului, atat in ceea ce priveste perioada de proba, cat si referitor la criteriile de evaluare.

In Romania exista o teama exacerbata din partea candidatilor atunci cand vine vorba despre perioada de proba. Atat tinerii, cat si persoanele cu experienta in campul muncii nu sunt interesati de contracte de munca in care sunt stipulate perioade de proba, intrucat se tem sa nu fie evaluati gresit la finalul acesteia. Ne lovim de astfel de situatii in proiectele de «Executive Search», atunci cand interactionam mai des cu persoane cu o anumita experienta in munca. Situatia se inrautateste mai ales atunci cand angajatorul are la dispozitie un contract care urmeaza sa fie semnat pe perioada determinata. Ar fi de folos daca angajatorii ar intelege ca ar avea doar de castigat daca ar gandi si din perspectiva angajatului. La urma urmei, daca un angajat nu se potriveste cerintelor postului, iar criteriile de evaluare sunt clare si insotesc fisa postului, atat compania, cat si angajatul ar trebui sa fie in siguranta si sa nu ridice probleme, a declarat Bianca Dumitriu, de la Persons Romania.

Incadrarea in munca se face, potrivit articolului 29 din Codul muncii, pe baza verificarii in prealabil a aptitudinilor profesionale si personale ale candidatului. Modalitaile prin care angajatorul ii poate verifica pe candidati sunt stabilite prin contractul colectiv de munca, prin statutul de personal sau prin regulamentul intern. Conditiile care se iau in calcul in stabilirea duratei perioadei de proba sunt legate de trei elemente esentiale ale contractului individual de munca:

  • perioada pentru care urmeaza sa fie semnat contractul (perioada nedeterminata sau determinata);
  • functia pe care o va ocupa salariatului (functie de executie sau functie de conducere);
  • tipul contractului de munca (contract individual de munca sau contract temporar de munca prin agent de munca temporara).

Cititi articolul integral pe avocatnet.ro

Catalin Georgescu, Persons Romania: Studiile nu garanteaza obtinerea unui loc de munca

Pe o piata a muncii in care angajatorii nu pot infiinta locuri de munca suficiente pentru a acoperi numarul mare de tineri care ies de pe bancile facultatilor, cei mai multi dintre absolventii de facultate se “agata” de lucrarile de masterat sau de doctorat in speranta ca o noua diploma in CV le va asigura un loc de munca. Insa de cele mai multe ori lucrurile nu stau chiar asa.

Un masterat sau un doctorat intr-un domeniu de specializare pot aduce un plus de valoare candidatului, insa aceste studii sunt mai mult un «nice to have»  decat un criteriu eliminatoriu pentru angajatori, chiar si pentru pozitiile foarte specializate. Din pacate, una dintre cele mai mari probleme ale studiilor de masterat sau doctorat de pe plan local este lipsa unei specializari in raport cu cerintele pietei, astfel incat studiile aprofundate nu sunt de un real folos in obtinerea unui loc de munca. Studiile au rolul de a forma un anumit tip de gandire structurata, pot pune bazele unei conduite profesionale, insa nu garanteaza obtinerea unui loc de munca. Evolutia noastra ca indivizi trebuie sa se bazeze pe educatie, insa procesul de invatare trebuie sa fie unul continuu, sa nu se rezume la facultate sau la studii de masterat sau doctorata, a declarat Bianca Dumitriu, Marketing&Communication Manager la agentia de recrutare Persons Romania.

Cititi mai departe intreg articolul in avocatnet.ro

Cum iti dai seama ca a venit momentul sa-ti schimbi locul de munca

De cele mai multe ori, timpul pe care-l petrecem la serviciu depaseste cu mult timpul petrecut alaturi de cei dragi. Acesta este si motivul pentru care ne dorim sa lucram intr-o echipa alaturi de care ne simtim bine, care sa contribuie la dezvoltarea noastra profesionala si alaturi de care sa muncim cu drag si spor. Acest lucru ne motiveaza si ne ajuta sa fim mai sanatosi pe termen lung.

In caz contrar, cand lucrurile nu coincid cu asteptarile si cu felul nostru de a lucra, ne putem gandi deja la schimbarea locului de munca. Insa, alegerea de a-ti parasi locul de munca poate fi o decizie greu de luat, mai ales daca lucrezi in organizatie de mult timp. Probabil ai intalnit oameni de calitate, ai construit legaturi puternice. Cum stii, asadar, ca este momentul sa mergi mai departe? Iata mai jos care sunt principalele semnale:

Nu-ti place ziua de Luni

Daca dimineata ta incepe cu replica Astazi iar merg la munca, iar situatia dureaza deja de cateva luni bune, poate ca ar fi bine sa-ti reevaluezi obiectivele profesionale si sa te gandesti bine la ce ti-ai dori sa faci pe viitor. Nu incerca sa iti spui incontinuu ca ai o saptamana grea, ca poate va trece aceasta perioada. Nimeni nu se gandeste sa-si paraseasca locul de munca fara niciun considerent. Poate ca nu mai esti multumita de relatia cu colegii tai, poate ca ai epuizat deja toate variantele de crestere profesionala sau poate ca, pur si simplu, nu exista alchimie intre tine si superiorul ierarhic. Un lucru e cert: daca nu ai nicio tragere de inima sa ajungi Luni la birou, poate ar fi bine sa-ti dai demisia si sa mergi mai departe.

Simti ca lucrurile nu merg in directia potrivita

7 din 10 businessuri mici isi inchid usile in primii 10 ani de activitate. Daca ai sentimentul ca in compania in care lucrezi este ceva in neregula, probabil ai dreptate. Incearca sa fii atent la detalii, cum ar fi, de exemplu, cresterea dintr-o data a sedintelor cu usile inchise, un numar mai mare de concedieri in ultima perioada sau plecari de personal. Daca suspectezi ca businessul este in pericol, poate ar fi timpul sa pleci mai departe. Daca astepti pana in momentul inchiderii afacerii, situatia pentru tine va fi si mai dificila.

Pari ca nu stii despre ce este vorba

Ti se intampla sa fii ultima persoana care afla ce s-a mai intamplat nou la job? Daca esti lasat pe dinafara la majoritatea sedintelor, rar ai sansa la o discutie  fata in fata cu seful tau, sau nu primesti credit la ideile tale, poate inseamna ca sefii tai te vad ca un simplu angajat, nu ca pe un colaborator valoros. Este un semn negativ asupra carierei tale si da – este timpul sa pleci.

Ti-ai pierdut interesul pentru activitatile zilnice

Chiar daca iti apreciezi compania in care lucrezi, iar colegii tai sunt de milioane, nu merita efortul daca iti urasti jobul. Pasiunea este un ingredient necesar succesului. Iar fara pasiune, orice job pe termen lung nu-ti va aduce decat dezavantaje, atat tie cat si companiei in care lucrezi. Asa ca poate ar trebui sa renunti la post.

Managerul tau nu te sustine

Un manager care nu iti sustine ideile si proiectele, te poate determina sa pleci mai repede decat ti-ai fi propus tu. Insa daca esti sigur de cunostintele si calitatile pe care le detii, poate ca ar fi bine sa-ti reconsideri traiectoria profesionala si sa gasesti o noua companie unde sa fii apreciat.

Esti ultimul pe lista celor avansati

Este foarte usor sa ramai blocat intr-un loc de munca daca lucrurile sunt confortabile. Totusi, este important sa-ti aduci aminte ca orice job ar trebui sa-ti aduca noi abilitati si sa-ti adauge valoare ca angajat. Daca nu inveti nimic nou si  in fiecare zi faci exact aceleasi lucruri in timp ce oamenii din jurul tau evolueaza sau obtin promovari, poate ca e timpul sa te reorientezi.

Sanatatea ta are de suferit

Nicio suma de bani nu se poate compara cu propria sanatate. Stresul de la locul de munca te poate impinge catre depresii, insomnii, dureri de cap, frecvente boli si ingrijorare permanenta. Nu te lasa afectat si cauta-ti un nou loc de munca daca simti ca nu-ti poti controla nivelul de stres.

Viata ta personala are de suferit

Daca lucrezi prea mult peste program sau esti stresat cand ajungi acasa pana peste masura este timpul sa-ti parasesti jobul inainte ca acesta sa-ti afecteze viata personala. Stresul poate fi si constructiv, insa nu in masura in care sa te afecteze seara de seara. Nu vei reusi nicicand sa-ti indeplinesti task-urile cu succes, daca vei fi stresat.

Daca te-ai gandit la plecare, fa-o intr-un mod inteligent. Nu e intotdeauna cea mai buna solutie sa impartasesti motivele plecarii tale. Asta nu iti va aduce nimic bun, chiar iti poate dauna in timp. In schimb, explica sincer ca pleci in cautarea unei noi oportunitati si fa-o intr-un mod elegant.

 

Munca temporara – o binefacere pentru companiile moderne

Munca temporara reprezinta pentru societatea moderna o binefacere. Desi in alte tari, conceptul de munca temporara a aparut cu mult timp in urma, in Romania, doar 1,2% din angajatii romani au contracte temporare de munca, spre deosebire de media europeana care trece de 10%, potrivit datelor emise de Biroul de Statistica al UE.

Din ce in ce mai multe companii de pe plan local incep sa angajeze oameni in regim de munca temporara. Cu toate acestea, suntem departe de restul tarilor din Europa, unde procentul angajatilor temporari este cu mult mai mare. Munca temporara este utilizata nu numai ca un instrument de flexibilitate si acces la un loc de munca pentru tineri, ci si ca mod de reintegrare a muncitorilor adulti care au fost exclusi din sistemul productiv. Diferentele tin de factorii economici conjuncturali, dar si de mentalitate.

Angajarea de forta de munca pe durata temporara reprezinta un debuseu pentru companiile presate de reducerea costurilor, dar care inca mai au proiecte punctuale pentru care au nevoie de oameni..

Pentru a afla care sunt in mare parte avantajele companiilor de a avea angajati temporari, i-am intrebat pe clientii nostri, iar ei ne-au facut o lista generoasa.

FLEXIBILITATEA

Flexibilitatea este unul dintre cele mai intalnite beneficii. In cazul concediilor prelungite, a concediului anual, concediului de maternitate sau alt tip de concediu, angajatii temporari sunt intotdeauna bine-veniti. Companiile nu-si permit sa reduca volumul de munca doar pentru ca angajatii sai sunt in concediu, asa ca, o alternativa viabila pot fi acest tip de angajati temporari.

De asemenea, acolo unde exista restrictii in ceea ce priveste angajarea personalului, o agentie de resurse umane te poate ajuta sa beneficiezi in continuare de angajati buni, fara costuri de recrutare majore.

SUPORTUL

Un alt avantaj de a avea angajati temporari este suportul pe care il pot acorda acestia angajatilor permanenti in diferite proiecte speciale. Utilizarea unei forte de munca temporara inseamna ca angajatii astfel pot fi angajati si eliberati intr-un timp scurt pentru a putea acoperi doar programele de afaceri provocatoare si interesante.

TESTAREA TALENTULUI

Multi dintre clientii nostri utilizeaza forta de munca temporara, deoarece astfel pot testa abilitatile angajatilor si compabilitatea acestora cu businessurile lor. Astfel se poate reduce riscul angajarii unei persoane nepotrivite.

MAI PUTINE GRIJI IN PRIVINTA SALARIZARII

Daca optezi sa ai angajati temporari, nu mai trebuie sa-ti faci griji pentru anumite lucruri, cum ar fi: salarizarea si administrarea de personal, lucruri care vor reveni automat in grija agentiei de recrutare, care se va implica, de asemenea si in ceea ce priveste nevoile administrative ale fiecarui angajat. La inceput iti poate parea costisitor, insa in timp, dupa ce te convingi de avantajele pe care le ai, costul iti va parea o gluma.

ECONOMISIREA TIMPULUI

O agentie de recrutare specializata are o baza de date de candidati, care au fost deja verificati si intervievati. Tocmai din acest motiv, procesul de recrutare al candidatilor potriviti poate dura mult mai putin, decat daca pornesti singur la drum. Astfel vei economisi timp si resurse economice importante.

Top 10 greseli de recrutare

Daca esti specialist in Recrutare, fara indoiala ca, de-alungul timpului ai intampinat si tu dificultati in derularea acestuia. Nu exista proces de recrutare perfect, asa cum nu exista nici angajatul perfect, insa, cunoscand din timp eventualele probleme si greseli, te poti ocupa de ele inainte sa apara. Noi va propunem o lista cu cateva lucruri de luat in calcul atunci cand va aflati intr-un proces de recrutare anevoios.

Greseala nr 1 :  O descriere incorecta a jobului

Cel mai bun start intr-un proces de recrutare este dictat de anuntul de angajare. Cu cat vei descrie mai concis si onest jobul, cu atat vei putea atrage candidati cu abilitatile si calificarile de care ai nevoie. O buna descriere a unui job este mai mult decat o simpla lista de indatoriri; ar trebui sa descrie rolul in ceea ce priveste scopul global al organizatiei si sa enumere responsabilitatile cheie. In plus, crearea unui job ar trebui sa coincida cu o pozitie reala, astfel incat candidatii sa nu creada ca li se ofera mai multe oportunitati, decat in realitate.

Greseala nr.2 : Ignorarea celor din interiorul companiei

Uneori, cei mai buni candidati ar putea fi chiar sub nasul tau!

Aceasta cale poate fi un avantaj economic, deoarece reduce costurile si timpul asociate cu publicitatea unei noi pozitii pentru candidatii externi. De asemenea, un membru al echipei existente va fi familiarizat cu procesele, valorile si misiunea organizatiei. Sunt sanse reale, ca un candidat din interior sa fie mai ager intr-un rol nou, decat un candidat din exterior.

In plus, promovarea oamenilor din echipa, le poate creste moralul si productivitatea si poate sustine o echipa loiala de-alungul timpului.

Greseala nr.3 : Nu incluzi in procesul de recrutare testele de evaluare

Anumiti specialisti in recrutare folosesc doar interviul pentru a evalua un potential candidat, dar oare este cea mai buna cale? ”Majoritatea interviurilor sunt o pierdere de timp”declara senior executive Google, Lazlo Bock.

Un candidat poate spune si face orice pentru a obtine postul pe care-l oferi. Asa ca ar fi mult mai bine daca ai include in procesul de recrutare si folosirea testelor si a exercitiilor care te pot ajuta considerabil in identificarea aptitudinilor privind comunicarea, organizarea, si responsabilitatile posibilului candidat. Un candidat recrutat gresit  iti va aduce costuri suplimentare a la longue iar singurul aflat in dezavantaj vei fi chiar tu.

Greseala nr.4 : Te implici emotional in selectia candidatilor

Recrutarea se bazeaza pe abilitatile tale de luare a deciziilor, ceea ce inseamna ca ar trebui sa stii sa-ti gestionezi cu mare atentie emotiile si sa eviti sa treci prin filtrul personal fiecare candidat. Ai putea involuntar sa ajungi la discriminarea anumitor candidati in favoarea persoanelor care iti impartasesc opiniile. Daca nu esti sigur de aceste lucruri si vrei sa eficientizezi procesul de recrutare, sfatul nostru este sa ceri ajutor unei agentii de recrutare specializata in tehnici de evaluare ale candidatilor.

Greseala nr.5 : Angajezi persoane mai putin specializate ca tine

Anumiti manageri simt o anumita teama sa angajeze colegi mai bine pregatiti si mai talentati decat ei, intrucat isi imagineaza ca le vor lua postul. Dar managerii inteligenti stiu foarte bine ca au nevoie de oameni competenti care pot contribui pozitiv la eficienta echipei pe care o coordoneaza. In caz contrar, compania la care lucrezi ar putea intalni dificultati pe termen lung, care nu vor putea fi solutionate chiar atat de usor.

Greseala nr.6 : Respingi un candidat supracalificat

Poate fi tentant sa respingi un candidat supracalificat, fie pentru aceleasi motive de mai sus, fie pentru ca iti este teama ca persoana respectiva se poate plictisi si parasi compania pentru o provocare mai mare. Insa, in acelasi timp, aceste persoane supracalificate si talentate, pot avea abilitatea si capacitatea de a ajuta la dezvoltarea echipei, chiar daca nu raman mult in companie.

Incurajeaza loialitatea unui astfel de potential candidat, gandindu-te la oportunitatile de dezvoltare, progresie si recompensa financiara pe care i le poti oferi, stabilind indici concisi de performanta, la anumite intervale de timp.

Greseala nr.7 : Astepti candidatul ideal

Probabil ai in minte structurat profilul candidatul perfect, dar s-ar putea ca in timp ce il astepti, sa pui in pericol productivitatea integii echipe. Avand deficit de personal, membrii echipei tale vor fi nevoiti sa lucreze peste program, lucru care poate afecta moralul acestora.

In loc sa astepti candidatul perfect, este mai uzual sa angajezi pe cineva care indeplineste majoritatea cerintelor. Candidatul poate dobandi aptitudini specifice postului, o data ce este angajat.

Greseala nr.8 : Te grabesti sa angajezi

Ok, candidatul perfect nu exista. Dar asta nu inseamna ca ar trebui sa angajezi pe oricine. Nu te grabi! Gandeste-te pe viitor cat timp si cati bani economisesti daca pastrezi resursele potrivite pentru angajatul potrivit.

Greseala nr.9 : Te bazezi pe recomandari

Cat de mult te poti baza pe referinte?

Conform unui studiu, la care au participat peste 2000 de manageri de resurse umane si recrutare , s-a constatat ca aproape 60% la suta dintre angajatori au descoperit neconcordante legate de abilitatile prezentate in cv si cele demonstrate la locul de munca.

Experienta pozitiva dintr-o companie a unei persoane nu garanteaza ca aceasta va straluci in compania ta. Si nici o referinta de la un angajator anterior, de asemenea, nu inseamna ca persoana respectiva va prospera in echipa ta. Asa cum am sugerat mai devreme, puteti afla daca un candidat are abilitatile potrivite pentru echipa ta utilizand teste, exercitii sau alte variante de testare a candidatilor potrivite domeniului.

Greseala nr.10 : Ai asteptari pe termen scurt in ceea ce priveste noii recruti

De obicei, este nevoie de aproximativ trei luni pentru ca un angajat nou, sa se integreze pe deplin in echipa ta si pentru a incepe sa produca rezultate. In timpul primelor saptamani, este important sa ajuti noul recrut sa se familiarizeze cu echipa si sa-l sustii in timp ce invata. Acest lucru este adesea numit ”onboarding”. Fa-l sa se simta bine-venit. Lasa-l sa stie ca poate pune intrebari si incurajeaza-l sa afle cat mai multe despre compania in care lucreaza.

6 lucruri de care trebuie sa tinem cont la un interviu de angajare

In timpul unui interviu angajare, personalul de resurse umane delegat sau insusi angajatorul pun o serie de intrebari menite sa determine daca suntem sau nu potriviti pentru jobul pentru care am aplicat. Nu doar raspunsurile ofera insa informatii importante pentru angajator, ci si atitudinea noastra. De aceea, trebuie sa fim foarte atenti la comportamentul adoptat in cadrul interviului de angajare.

Interviul de angajare, una din primele trepte pe care le avem de urcat in avansarea in cariera, este o proba care ne poate ajuta sa ne atingem obiectivul – angajarea intr-o companie, ori care ne poate indeparta de aceasta. Pentru reusita, persoanele intervievate trebuie sa acorde foarte multa atentie procesului de recrutare si angajatorului.

Potrivit autorilor cartii „Crazy Good Interviewing: How acting a little crazy can get you the job”, John B. Molidor si Barbara Parus, unul din secretele reusitei este constientizarea faptului ca recrutorul este o persoana diferita de candidat, motiv pentru care acesta din urma trebuie sa se adapteze si sa se muleze pe criteriile celui dintai pentru a reusi. Exista sanse mari ca cei doi, recrutorul si candidatul, sa faca parte din generatii diferite, multi angajatori fiind nemultumiti de faptul ca tinerii se prezinta deseori la interviuri nepregatiti, cu pretentii salariale exagerate, potrivit publicatiei Business Insider.

Pentru a trece cu brio de un interviu angajare, trebuie, asadar, sa avem in vedere mai multe lucruri, astfel incat sa ne atingem obiectivul.

Cum trecem cu succes de un interviu de angajare

  1. Nu trebuie sa ne asezam pana nu suntem invitati sa luam loc. In momentul in care ne-a fost oferit un scaun, regula spune sa stam drepti, nu sa adoptam pozitia ghiocelului, cu capul si umerii plecati, evitand privirea angajatorului. Nu trebuie, sub nicio forma, sa aratam slabiciune sau timiditate, pentru ca orice angajator isi doreste o persoana descurcareata si increzatoare in fortele proprii, gata sa rezolve sarcini pentru care este nevoie de indrazneala.
  2. Este important sa ne adaptam discursul dupa varsta angajatorului, pentru ca fiecare generatie are valori diferite. Trebuie, deci, sa incercam sa ghicim varsta celui care ne intervieveaza si sa vorbim aceeasi limba.
  3. La fel de important este ca, in cazul in care la interviu participa mai multe parti de recrutare, sa stabilim contacte directe cu fiecare din membrii echipei. Raspunsurile directe, privirea indreptata catre cel care a pus intrebarea, dar si stabilirea unui contact vizual cu ceilalti recrutori sunt, asadar, elemente esentiale intr-un interviu de succes.
  4. Nu trebuie sa ne lasam intimidati de jocurile si ironiile angajatorilor, care au, uneori, scopul de a ne testa reactiile. In schimb, ideal este sa raspundem cu diplomatie si calm, demonstrand astfel ca ne adaptam conditiilor de stres.
  5. Vestimentatia este, desigur, un alt lucru de care trebuie sa tinem cont in cadrul unui interviu de angajare. Indicat ar fi sa alegem haine deschise la culoare – o camasa sau o bluza alba, bej sau intr-o alta nuanta pala, asortata cu pantaloni sau cu o fusta in nuante de albastru sau gri.
  6. Trebuie sa acordam atentie limbajului non verbal. Aratatul palmelor, de exemplu, denota sinceritate, in timp ce palmele orientate cu fata in jos denota dominare. De aceea, daca dam mana cu angajatorul, recomandat este sa avem palma orientata usor in sus. Atingerea buricelor degetelor ca in timpul rugaciunii denota incredere in propria persoana, iar ascunderea mainilor spune ca avem secrete. Mainile incrucisate la piept arata o pozitie defensiva, dezamagire sau dezacord. Este important, de asemenea, sa stim ca aplecarea capului inainte este semn de timiditate, iar inclinarea lui intr-o parte poate fi interpretata drept plictiseala.

Cum trebuie sa arate un Curriculum Vitae: 9 sfaturi pentru intocmirea unui CV ca la carte

Un Curriculum Vitae este extrem de important pentru construirea unei cariere de succes si, mai ales, pentru pasii pe care ii facem pentru a ajunge unde ne dorim pe scara profesionala. De aceea, atunci cand ne intocmim sau „cosmetizam” CV-ul pentru locul de munca pe care il dorim, trebuie sa avem in vedere cateva reguli.

Curriculum Vitae este documentul care ne recomanda in domeniul profesional inainte de prima intalnire cu angajatorul. Este, de fapt, un factor decisiv in dorinta angajatorului de a ne cunoaste in cadrul unui interviu unde ne putem reprezenta pe noi insine prin cunostinte si atitudine. Avand in vedere, asadar, ca un Curriculum Vitae corect si atractiv pentru angajator este esential in dezvoltarea noastra profesionala si in avansarea in cariera, trebuie sa tinem cont de cateva reguli simple cand vine vorba de intocmirea acestuia.

Cum arata un CV corect

  1. Potrivit specialistei in resurse umane Miriam Salpeter, este foarte important ca, inainte sa trimitem CV-ul nostru unui angajator, sa avem grija ca acesta sa fie compatibil cu industria in care lucram. Sfatul ei este sa studiem site-ul companiei si sa adoptam acelasi limbaj cu cel al acesteia.
  2. Numele si prenumele trebuie sa fie scrise la vedere si intr-un fel in care iese in evidenta. Peter S. Herzog, expert resurse umane, sfatuieste ca numele si prenumele sa fie scrise ingrosat, in timp ce adresa si datele de contact sa fie scrise normal.
  3. Cel mai usor si eficient mod de a ne prezenta angajatorului prin intermediul CV-ului este sa includem cel putin un obiectiv in documentul care ne va recomanda
  4. Numarul paginilor unui CV trebuie sa fie direct proportional cu numarul anilor de experienta relevanta. De pilda, un candidat cu mai putin de 20 de ani experienta ar trebui sa aiba un CV mai amplu, intins pe mai mult de o pagina.
  5. Este recomandat sa scriem in CV doar locurile de munca relevante. Daca adaugam locuri de munca care nu ne-au ajutat sa dobandim o experienta folositoare pentru angajatorul caruia vrem sa ii cream o impresie buna, sansele de a fi chemati la interviu scad.
  6. Forma CV-ului trebuie sa fie adaptata domeniului de lucru pentru care candidatul aplica. Exista site-uri speciale pe care ne putem face un CV atractiv. Persoanele cu experienta in programe de editare precum Photoshop isi pot folosi iscusinta in crearea unui CV personalizat.
  7. Trebuie sa rezumam cat mai multa informatie in cat mai putine cuvinte. Roxanne Peplow, consultant de cariera la Institutul „Computer Systems”, potrivit Business Insider, sustine ca folosirea de prea multe cuvinte pe o pagina il plictiseste pe angajator si il determina sa nu citeasca informatia.
  8. Informatiile care privesc educatia si studiile absolvite trebuie, de asemenea, sa fie trecute pe scurt. Este de ajuns sa trecem in CV doar numele facultatii si anul absolvirii.
  9. Trebuie sa scriem informatiile relevante – studii si experienta, in ordine cronologica, astfel incat parcursul nostru profesional sa fie usor de urmarit pentru recrutor.