Motivarea financiara este o conditie suficienta pentru pastrarea angajatilor valorosi?

Criza continua de pe piataa muncii, reducerile de personal si responsabilizarea celor mai buni angajati din companie aduc cu sine un scenariu nedorit de catre angajatori, dar intuit de multa vreme de catre analisti: multi dintre angajatii-cheie vor pleca daca nu sunt multumiti de actualul loc de munca.

Acum, mai mult ca oricand, capacitatea unei companii de a retine si de a loializa angajatii cu potential a devenit o adevarata provocare. Ce trebuie sa faca o companie pentru a-si pastra angajatii valorosi? Cum procedezi atunci cand un angajat bun iti cere o marire de salariu inainte sa accepte oferta unei alte companii? Cum procedezi atunci cand motivarea financiara nu mai functioneaza?

Chiar daca in situatii-limita companiile opteaza pentru reduceri de personal, efectele acestor decizii nu vor intarzia sa apara. Clientii din ce in ce mai exigenti, atmosfera de lucru tensionata, stresul, orele suplimentare sunt elemente care pot afecta performantele pe termen lung ale echipei.

Pentru a evita astfel de situatii si pentru a pastra oamenii buni in echipa, specialistii in resurse umane trebuie sa ia in calcul, pe langa cresterea salariilor, si alte beneficii si masuri tactice pentru loializarea acestora. Motivarea financiara e o conditie necesara, insa insuficienta pentru motivarea angajatilor pe termen lung.

Cititi articolul integral in avocatnet.ro

Persons – Ce este programul de muncă individualizat și cum anume ajută companiile la retenția celor mai buni angajați?

Desi nu este un beneficiu des întâlnit în companiile din România, programul de lucru flexibil pentru angajati începe să fie aplicat şi la noi în conditiile prevăzute de lege. Unul dintre principalele avantaje în oferirea unui astfel de program este un mediu de muncă relaxat, în care salariaţii se simt mai motivaţi, mai încrezatori, mai productivi şi mai aproape de compania în cadrul careia sunt angajaţi. Detaşarea de un spatiu de lucru fix precum si de un sef care să le contorizeze orele de venire şi de plecare de la birou poate avea, conform specialiştilor în psihologie un impact major asupra sănătăţii și productivității acestora.

 Conform cadrului legislativ, Timpul de Muncă reprezintă perioada în care salariatul prestează munca, se află la dispoziţia angajatorului şi îşi îndeplineste sarcinile pentru care a fost angajat, conform contractului colectiv de muncă. Repartizarea timpului de muncă este de regulă uniformă, de 8 ore pe zi, timp de 5 zile, cu două zile de repaus. Exista însă şi situatii în care, angajatorul poate opta pentru o repartizare inegală a timpului de muncă, însă cu respectarea timpului de lucru de 40 de ore pe săptămână.

Ce presupune un program de muncă individualizat?

În legislaţia din România (Codul muncii) există mai multe variante de program de lucru flexibil, la care angajatorul poate apela în funcţie de specificul şi nevoile activităţii sale, precum şi de opţiunile salariaţilor. Printre acestea se numără şi programul de muncă individualizat care presupune: un mod flexibil de organizare a timpului de lucru.  Astfel, durata zilnică a timpului de muncă de opt ore pe zi în cazul angajaţilor cu normă întreagă se împarte în două perioade: o perioadă fixă şi o perioadă  variabilă astfel:

  • o perioadă fixă: pe durata căreia întreg personalul unităţii ori al diviziunii unităţii la nivelul căreia se aplică programul individualizat de muncă trebuie să se afle la locul de muncă (de exemplu: în intervalul orar 10,00-16,00 tot personalul se va afla concomitent la locul de muncă);
  •  perioadă variabilăpe durata căreia personalul căruia i se aplică programul individualizat de muncă îşi alege orele de sosire şi de plecare, fiind ţinut numai de respectarea timpului zilnic de muncă (de exemplu: în intervalul orar 7,00-10,00, respectiv 16,00-19,00, angajaţii îşi pot alege orele de sosire şi plecare, cu condiţia realizării timpului zilnic de muncă, în funcţie de norma întreagă ori fracţionată stabilită prin contractul individual de muncă).

Companiile care optează pentru un astfel de program trebuie să stie că durata maximă legală a timpului de muncă nu poate depăşi  48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare. În plus, pentru anumite activităţi sau profesii stabilite prin contractul de muncă aplicabil se poate negocia, prin contractul colectiv de muncă, perioade de referinţă mai mari de 4 luni, dar care să nu depăşească 6 luni.

Orice modificare adusă contractului de muncă deja semnat se face exclusiv cu acordul angajatului. În felul acesta, compania se asigură că angajatul poate fi operaţional şi în noile condiţii.

Care sunt avantajele acordarii unui program individualizat din partea companiilor angajatoare?

Beneficiile pentru angajatorii care ofera un program de lucru individualizat sunt numeroase si de cele mai multe ori in avantajul ambelor parti. Printre acestea se regăsesc:

  • Motivarea şi retenţia salariatilor
  • Fidelizarea celor mai buni angajaţi
  • Diminuarea costurilor necesare noii recrutări
  • Cresterea capacitătii creative a angajaţilor
  • Reducerea absenţelor nemotivate
  • Diminuarea riscului de concediu medical

“Specialistii în resurse umane trebuie să înţeleagă că nu mai suntem în anii ’70, când angajaţii trebuiau să lucreze de la ora 9 la ora 5. În 2017, oamenii pot să se conecteze de acasă, de la o cafenea, din parc, de la un hub de lucru şi chiar să fie mai productivi astfel. Recomandăm specialiştilor în resurse umane să-şi lase angajaţii să lucreze măcar o zi pe săptămână de acasă şi să negocieze programe individualizate. O astfel de abordare poate avea un impact deosebit asupra bunăstării angajaţilor şi reprezintă aproape întotdeauna un liant între companie şi angajat. Practic eu, angajatorul îţi transmit că am încredere în tine, iar tu, angajatul, dacă eşti de bună credinţă ştiu că-ţi vei face treaba  şi că nu mă vei dezamăgi. E un demers firesc al lucrurilor, care n-are de ce să dezavantajeze niciuna dintre părţile implicate. Desigur că există şi industrii în care un astfel de program flexibil nu poate fi aplicat, cum ar fi spre exemplu industria alimentară, textilă, in medicină, et cetera. Însă acolo unde este posibil, o astfel de abordare poate ajuta companiile să le confere angajaţilor încredere în propria persoană şi să crească productivitatea.’’. Printre cele mai des întâlnite industrii cu program flexibil se numără şi industria de IT, publicitate, comunicare, web design, business management si chiar project management, unde e nevoie adesea de creativitate şi orientare către soluţii.’’ a declarat Bianca Dumitriu, Manager Marketing si Comunicare la agentia de recrutare Persons.

Exact ca şi în cazul unui program de muncă fix, evidenţa orelor de muncă prestate de fiecare salariat este tinută de angajator conform prevederilor art. 119 din Codul Muncii.  De asemenea, angajatorul are dreptul de a verifica activitatea salariaţilor într-un anumit interval orar şi prin metode prevăzute în mod specific în contractul colectiv de muncă.

Salariatul poate cere modificarea programului după angajare?

Pentru a-si fideliza angajatii, dar si din dorinta de a le crește încrederea în companie, angajatorii pot stabili astfel de programe individualizate, cu acordul sau chiar la solicitarea salariatului în cauză. Programul de lucru individualizat se face la semnarea contractului individual de muncă, ulterior această modificare fiind posibilă doar prin întocmirea unui act adiţional de către angajator.

În mod obligatoriu, angajatorul trebuie să specifice aceste prevederi în actul aditional, precum şi în regulamentul intern al companiei pentru a fi în acord cu Codul Muncii  şi desigur cu fiecare salariat.

‘’Toate detaliile privind programul de lucru trebuie lămurite la angajare, înainte de semnarea propriu-zisă a contractului de muncă precum şi a contractului colectiv de muncă, astfel încât să fie evitate conflictele de interese dintre angajator si angajat, sau dintre un angajat şi un altul. Salariatul trebuie să solicite angajatorului informaţii despre: locul de muncă – unde se va desfăşura munca, ocupaţia, riscurile specifice postului, data la care contractul de muncă începe să producă efecte, durata contractului la CIM pe durată determinată/nedeterminată, durata muncii pe ore/zi  şi ore/săptămână, durata concediului de odihnă, şi bineînţeles toate aspectele privind salariul şi beneficiile. Orice modificare ulterioară presupune o nouă negociere şi implică, aşadar, un schimb de opinii obligatorii înainte.’’ Ileana Ionescu, Senior Recruiter la agentia de recrutare Persons.

Persons este o agentie integrată de resurse umane, înfiinţată de către o echipă de antreprenori cu experienţă în mediul de business. Persons furnizează servicii integrate de: Recrutare si Headhunting, Consultanţă în resurse umane şi Administrare de personal şi Salarizare.

Articol apărut in Capital.ro în data de 16.03.2016

Succesul nu tine cont de IQ-ul pe care-l avem

Dincolo de teoria IQ-ului, succesul este, fara doar si poate, rezultatul eforturilor si al perseverenţei. Nu il poţi pacali si nici mitui; cel putin nu pe termen lung.

Carol Dweck, unul dintre cei mai cunoscuti psihologi din America, profesor la Universitatea Stanford, si-a dedicat intreaga cariera studiind atitudinea, ca predictor mai bun al succesului decat cel a IQ-ului.

Conform teoriei sale, Dweck a ajuns la concluzia ca atitudinea oamenilor se imparte intr-un final in doua categorii: prima este atitudinea pe care o cunoastem si pe care nu ne dorim sa o schimbam si cea de-a doua este atitudinea inovativa, pozitiva, cea pe care o putem cultiva astfel incat in final sa ne aduca beneficii.

In cazul atitudinii deja formate, individul crede foarte mult in identitatea proprie si in faptul ca aceasta nu se poate schimba. O astfel de gandire poate fi negativa si de cele mai multe ori in dezavantajul individului, intrucat ii limiteaza stima de sine si ii da senzatia ca nu poate face fata provocarilor. Pe de cealalta parte, persoanele care reusesc sa-si dezvolte gandirea colaterala, pozitiva, orientata spre solutionarea problemelor vor imbratisa provocarile si le vor trata ca pe oportunitati din care vor invata mereu ceva nou.

Din perspectiva psihologului, practic, factorul decisiv ar reusitei in viata ar fi modul in care fiecare isi manageriaza esecurile si provocarile. Iar acest lucru nu tine cont de IQ-ul pe are il avem.

Indiferent de care parte a graficului esti, vestea buna este ca oricine poate face schimbari care sa contribuie cu succes la dezvoltarea unei stari de spirit pozitive. Pentru a te ajuta iti dezvaluim mai departe cateva strategii care pot contribui cu succes la dezvoltarea modului tau de gandire.

Nu sta neajutorat.

Cu totii ne-am lovit de momente in care ne-am simtim neputinciosi. Uitandu-ne in istorie, exista nenumerosi oameni de succes, care n-ar fi reusit in viata, daca ar fi cedat sentimentului de neputinta : Walt Disney a fost concediat din Kansas City Star, deoarece era „lipsit de imaginatie si nu avea idei bune”; Oprah Winfrey a fost concediata de la locul ei de munca intr-o televiziune din Baltimore pentru ca a fost „prea implicata emotional in povestile sale”; Henry Ford a avut doua companii auto inainte de a reusi cu Ford, iar Steven Spielberg a fost respins de USC-ul din cadrul Cinematic Arts School, de mai multe ori. Imaginati-va ce s-ar fi intamplat daca vreunul dintre acesti oameni ar fi fost negativisti si ar fi renuntat la visurile lor. Persoanele pozitive, flexibile nu se simt neajutorate intrucat stiu despre ele ca, pentru a avea succes, trebuie sa accepte esecul si sa invete sa o ia de la capat oricand.

Cultiva-ti pasiunile!

Persoanele cu spiritul pozitiv isi urmeaza pasiunile peste ani. Altii le descopera. Daca nu stii inca de ce anume esti pasionat, Warren Buffet iti recomanda sa exersezi tehnica 5/25: Noteaza cele 25 lucruri care te intereseaza cel mai mult. Apoi, taie 20. Restul de 5 pasiuni notate sunt adevaratele pasiuni.

Ia masuri.

Persoanele pozitive sunt visatoare dar si rationale. Desi ai putea crede ca ceea ce ii defineste este curajul, in definitiv, nu sunt cu mult mai curajoase decat alte persoane. Ceea ce fac totusi in plus este sa-si depaseasca temerile si anxietatile. Persoanele pozitive stiu ca nu exista cu adevarat un moment perfect pentru a merge mai departe, pentru a lua decizii punctuale. Astfel de persoane iau atitudine si transforma grijile in energie pozitiva.

Fii flexibil.

Toata lumea se confrunta cu adversitate neanticipata. Persoanele cu o stare de spirit de buna, imbratiseaza adversitatea ca pe un mijloc de evolutie. Practic, situatiile neasteptate se cer rezolvate sub o forma sau alta imediat, insa nu raman niciodata in aer.

Nu te plange cand lucrurile nu merg conform planului tau. Incearca sa te bucuri de lucrurile mici si sa le rezolvi pas cu pas, astfel incat la final sa mai ai energie si pentru ce urmeaza.

Mai multe ocupatii vor fi introduse in COR. Care sunt domeniile vizate.

Mai multe ocupatii noi vor fi introduse in Clasificarea Ocupatiilor din Romania (COR), potrivit unui proiect de act normativ al Ministerului Muncii si Justitiei Sociale (MMJS) si al Institutului National de Statistica (INS). O mare parte dintre ocupatiile ce vor fi recunoscute oficial vizeaza inginerii.

Noile ocupatii ce urmeaza sa fie introduse in COR sunt incluse in Proiectul de ordin comun al MMJS și INS privind modificarea si completarea Clasificării ocupatiilor din România – nivel de ocupatie.

Autoritatile intentioneaza sa recunoasca oficial 28 de ocupatii noi, cele mai multe dintre ele facand referire la ingineri.

  • inginer centrale eoliene (cod 215152);
  • inginer centrale fotovoltaice (cod 215151);
  • inginer conducere si control sisteme de utilitatii energetice (cod 215162);
  • inginer de proces in tratarea/epurarea apei (cod 214490);
  • inginer echipamente si sisteme hidroenergetice (cod 215157);
  • inginer electrician (cod 215149);
  • inginer energetica cladirilor (cod 215159);
  • inginer exploatare centrale hidroelectrice (cod 215156);
  • inginer exploatare centrale termoelectrice (cod 215153);
  • inginer exploatare echipamente si instalații nucleare (cod 214954);
  • inginer management resurse de apa (cod 215158);
  • inginer programare si optimizare a instalatiilor si proceselor energetice (cod 215160);
  • inginer protectia mediului in energetica (cod 214304);
  • inginer retele si sisteme hidraulice (cod 215163);
  • inginer securitate obiective nucleare (cod 215155);
  • inginer tehnologii informatice în energetică (cod 215161).

In curand, Inspectia Muncii va trebui sa dezvolte o noua aplicatie Revisal, astfel incat sa fie posibila gestionarea simultana a Registrului privat si a Registrului public.

Proiectul de ordin comun NU se aplica momentan. Pentru a intra in vigoare, acesta trebuie sa fie aprobat si publicat in Monitorul Oficial.

Angajatorii mai au timp pana la 1 martie sa faca modificarile salariului minim in Revisal

Angajatorii care nu au facut modificarile salariului brut in Revisal pana in acest moment, mai au timp pana la data de 1 martie 2017, asa cum reiese din Hotararea Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor.

In prima zi a lunii februarie 2017, salariul minim brut a crescut de la 1.250  la 1.450 de lei, masura fiind stabilita de catre noul Guvern al Romaniei.

Daca pentru angajati majorarea se traduce printr-o suplimentare efectiva a salariului net cu 140 de lei, pentru angajatori acest lucru inseamna o crestere a costurilor cu 245 de lei pentru fiecare persoana platita cu minimul pe economie. Termenul legal pentru intocmirea actului adițional este de 20 de zile lucratoare de la data aparitiei modificarii. (1 februarie).

Transmiterea informatiilor din Revisal se face online, in baza numelui de utilizator si a parolei angajatorului, prin intermediul portalului de la adresa Reges.inspectiamuncii.ro.

Totusi, daca un angajator detine o semnatura electronica extinsa, depunerea registrului se poate face si la adresa de e-mail pusa la dispozitie de Inspectia Muncii.

Vrei sa studiezi in Marea Britanie? Ce fel de imprumuturi poti accesa.

Viitorii studenti care vor sa urmeze programe postuniversitare in Marea Britanie trebuie sa stie ca in acest an imprumuturile pentru studiile postuniversitare in Marea Britanie se pot lua concomitent cu cele ERASMUS. Valoarea totala a studiilor finantate se ridica astfel la 23.900 lire. Concret, tinerii pot opta pentru un imprumut in valoare de 10.000 lire, pentru doi ani, la care se poate adauga un imprumut ERASMUS de 9300 lire, pentru un program de un an sau 13.900 lire, pentru doi ani.

Rambursarea pentru imprumutul ERASMUS are loc intr-o perioada de 6-10 ani, in timp ce imprumutul catre statul britanic poate fi returnat doar in momentul in care se atinge un venit anual mai mare de 21.000 de lire, rata nedepasind 6% din venit.

Pentru a accesa un imprumut, persoanele eligibile pentru imprumturile ERASMUS trebuie sa fie cetateni europeni si nu trebuie sa fi studiat mai mult de un semestru la o universitate din Marea Britanie. 

Programele de imprumuturi sunt active pentru majoritatea universitatilor din Marea Britanie, studentii putandu-si finanta in sistem combinat studii postuniversitare in valoare de pana la 23.900 lire.

Sa ramai sau sa pleci de la actualul loc de munca?

”Cum ar fi sa lucrez pentru o alta companie? Cum ar fi sa am propriul business si sa fac ceea ce mi-am dorit dintotdeauna? Cum ar fi sa lucrez intr-un start-up si sa am posibilitatea sa-mi exprim liber ideile? Cum ar fi  daca as schimba cu totul industria in care lucrez si as lua-o de la inceput invatand ceva nou?’’

Cum ar fi daca…? Desi nu e intocmai confortabil sa-ti schimbi locul de munca si sa o iei de la capat intr-un nou colectiv, sunt momente in viata in care acest lucru trebuie facut, fara sa te gandesti prea mult la consecinte.

Totusi, inainte de a lua o decizie, ofera-ti timp pentru a raspunde sincer la cateva intrebari:

Ma ajuta jobul sa invat si sa cresc ?

In cazul in care ultima data cand ai invatat ceva nou la locul de munca a fost atunci ti s-au prezentat procedurile si mediu de lucru, este timpul sa aprofundezi subiectul. Fiecare rol asumat inseamna dobandirea unor abilitati. Cu cat vei invata mai mult si ti se vor deschide noi perspective, cu atat vei deveni mai fericit la locul de munca, iar seful tau va fi cu siguranta mai multumit.

 Inca imi sunt satisfacute asteptarile ?

Mai tii minte cand ai citit descrierea postului si ai aplicat la acesta cu impresia ca ti se potriveste manusa? Cum te simti astazi cand ai ajuns sa iti cunosti fiecare responsabilitate ?

Poate ca la inceput te-ai multumit sa faci rapoarte in Excel si sa-i ajuti pe cei care au nevoie de tine. Insa intre timp ai progresat si ti-ai dorit automat sa faci si altceva, cum ar fi spre exemplu sa cunosti oameni noi si sa gestionezi relatii cheie. Nu trebuie sa te simti prost sa te invinovatesti pentru asta. E absolut normal si uman.

Jobul meu este plictisitor?

Faci aceleasi lucruri de luni sau ani de zile, nu mai simti niciun fel de provocare cand te trezesti dimineata si in definitiv ai tras concluzia ca nu exista sansa sa avansezi in nicio directie? Mai mult decat atat, discutiile cu managerul sau superiorul direct nu te directioneaza catre niciun fel de strategie sau viziune? In acest caz, poate ar fi timpul sa stergi praful de pe CV-ul tau si sa urmezi alte optiuni.  Atunci cand sentimentele de frustrare si plictiseala nu mai sunt doar ocazionale, inseamna ca ar trebui sa faci o schimbare.

Tine minte! O persoana petrece in medie, o treime din viata la locul de munca, asadar este important sa te gandesti constant la ce te motiveaza si ce iti permite sa lucrezi cat mai productiv.

 

Echilibrul dintre viata personala si viata profesionala

Cand activitatea de munca devine un stil de viata este dificil sa gestionam timpul astfel incat viata personala sa fie delimitata de cea profesionala. Ne dorim oameni pasionati de munca lor, carora sa le placa ceea ce fac, sa fie constiinciosi si responsabili.

Sarcinile presante sunt greu de gestionat. Iar termenele limita devin uneori surse de stres. Deconectarea de acestea poate starni sentimentul de vinovatie, asa ca din dorinta de a nu intarzia cu finalizarea lor sau de a nu insela asteptarile celor din jur, plecam cu ele acasa. Si astfel ramanem conectati in activitatea de munca.

Care ar fi consecintele acestui fapt? Aici putem enumera o serie de efecte: epuizare, frustrari, tulburarea echilibrului personal, scaderea satisfactiei profesionale, sentimente de ineficienta, esecul in indeplinirea rolului atat cel personal cat si cel profesional.

Ce putem face pentru a evita conflictul work-life balance?

Prioritizare

Cand volumul de lucru este prea mare, iar timpul este foarte scurt, avem o singura solutie: selectam responsabilitatile imperative. Analizam si acordam importanta obiectivelor pe care le avem in vedere, intr-un mod ordonat. Ce nu mai poate astepta sau nu suporta amanare? Raspunsul la aceasta intrebare ne aduce aproape de linia de finish.

Dezvoltarea abilitatilor de management al timpului

Managementul timpului si planificarea eficienta a directiilor de actiune necesita mult antrenament. Primul pas in gestionarea unei situatii presante ca timp este de a analiza obiectiv maniera in care vei aborda/solutiona sarcina. Iti cunosti modul de lucru mai bine decat oricine, bazeaza-te pe abilitatile tale si acorda-ti timp! In aceasta situatie, o lista a pasilor pe care ii vei parcurge te poate ajuta. Noteaza-ti strategia de lucru si porneste la drum cu incredere!

Acceptarea suportului celor din jur

Uneori ajutorul poate veni si de la cei apropiati noua. Sunt momente in care simpla enuntare a problemei ajuta la rezolvarea acesteia. Putem obtine claritate asupra situatiilor de lucru dificile prin simpla redefinire a problemei. Se poate ca unul dintre colegii de munca sa te poata ajuta cu o idee sau chiar sa preia unele dintre responsabilitati. Un lucru constructiv in echipa poate aduce contributii mult mai performante. Intampina cu interes opiniile celor ce te pot ajuta!

 

Programul „Prima chirie” a fost aprobat. Care sunt conditiile pentru a beneficia de acesta

Somerii care accepta sa se angajeze intr-o alta localitate, situata la o distanta mai mare de 50 kilometri fata de cea in care isi au domiciliul, vor incasa o prima de relocare cu care sa acopere costul de inchiriere a unei locuinte, in baza unui program probat de Guvern si care a fost denumit ”Prima chirie”.

„Am adoptat acte normative extrem de importante pentru noi, pentru programul de guvernare pe care o sa il punem în practică. (…) Primul punct pe ordinea de zi a fost o ordonanta de urgenta care reglementeaza un punct la care, de asemenea, ne-am angajat si anume «Prima chirie». Saptamana trecuta am avut in prima lectura aceasta ordonanta de urgenta”, a declarat Sorin Grindeanu, intr-o conferinta de presa la Palatul Victoria.

Prima va acoperi 75% din cheltuielile pentru locuire in noul domiciliu sau noua resedinta, dar nu va depasi 900 de lei, si va fi acordata persoanelor ale caror venituri nete lunare nu depasesc suma de 5.000 lei/ luna, in situatia in care sunt singure sau impreuna cu familiile acestora, si care se incadreaza in munca pentru o perioada de cel putin 12 luni. 

Angajatii vor fi insa obligati sa restituie integral sumele primite daca raporturile de munca inceteaza intr-o perioada mai mica de 12 luni de la data incadrarii sau in situatia in care isi schimba domiciliul la vechiul domiciliu, intr-o perioada de 12 luni de la angajare.

„Prima de relocare se acorda lunar, pe o perioada de 36 de luni. Prima de relocare se acorda la cerere si nu se cumuleaza cu prima de incadrare sau cu prima de instalare, prevazute in legislatie”, informeaza Guvernul.

De la 1 februarie, indemnizatia pentru cresterea copilului se majoreaza cu 170 lei

Guvernul a aprobat miercuri o hotarare prin care salariul minim pe economie ar urma sa creasca, de la 1 februarie, la 1.450 de lei, ceea ce se va insemna in mod autormat si o majorare a limitei minime a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului.

Astfel, incepand din februarie, nicio indemnizatie de crestere a copilului nu va putea fi mai mica de 1.232,5 lei (85% din 1450 de lei), adica cu 170 de lei mai mult decat valoarea actuala.

Valoarea minima a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului este de 85% din media veniturilor nete realizate in 12 luni, consecutive sau nu, lucrate in decursul ultimilor doi ani de dinaintea nasterii copilului, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010. Pana sa fie aprobata legea cresterii salariului minim pe economie, indemnizatia minima era de 1.062,5 lei.

Oricare dintre parinti poate alege sa intre in concediu de crestere a copilului. Incepand cu jumatatea anului trecut, durata concediului pentru cresterea copilului este unica (doi ani), anterior fiind posibila si alegerea unui concediu de doar un an.

Totodata, parintii care aleg sa se intoarca mai repede din concediul de crestere trebuie sa stie ca, tot de la 1 februarie 2017, stimulentul de insertie se va majora de la 531,25 la 616,25 lei.