Top 20 cei mai bine platiti actori din lume: Mark Wahlberg este liderul clasamentului cu venituri de 68 mil. de dolari

Mark Wahlberg este cel mai bine platit actor din lume cu venituri totale de 68 de milioane de dolari inregistrate in ultimele 12 luni, perioada 1 iunie 2016 – 1 iulie 2017, conform topului anual publicat de Forbes pe 22 august.

Actorul nascut in Boston a inregistrat aceste venituri colosale datorita, in mare parte, rolurilor interpretate in filmele “Daddy’s Home 2”, programat sa apara in luna noiembrie a acestui an, si Transformers: The Last Knight, care a avut premiera in SUA anul acesta pe 21 iunie.

Wahlberg l-a intrecut anul acesta pe fostul lider al topului de anul trecut, Dwayne “The Rock” Johnson”, care in 2017 se afla pe pozitia a doua, cu venituri de 65 de milioane de dolari, datorita rolurilor sale in “Baywatch”, care a avut premiera in SUA pe 25 mai 2017, si in “Jumanji”, o productie care urmeaza sa aiba premiera pe 20 decembrie 2017. De asemenea, veniturile lui “The Rock” s-au mentinut ridicate si datorita rolului din serialul “Ballers” si a popularitatii sale, care, conform unui sondaj de opinie, i-ar aduce o victorie in cazul in care ar candida impotriva lui Donald Trump la alegerile din SUA in 2020.

Primii cei mai bine platiti 20 actori din lume au incasat in perioada 1 iunie 2016 – 1 iulie 2017 suma totala de 720 de milioane de dolari. Lista din acest an a celor mai bine platiti actori contine si nume de la Bollywood, respectiv Shah Rukh Khan, Salman Khan si Akshay Kumar. Topul este urmatorul:

1. Mark Wahlberg – 68 mil. dolari
2. Dwayne “The Rock” Johnson – 64 mil. dolari
3. Vin Diesel – 54,5 mil. dolari
4. Adam Sandler -50,5 mil. dolari
5. Jackie Chan – 49 mil. dolari
6. Robert Downey Jr.- 48 mil. dolari
7. Tom Cruise – 43 mil. Dolari
8. Shah Rukh Khan – 38 mil. dolari
9. Salman Khan – 37 mil. dolari
10. Akshay Kuman – 35,5 mil. dolari
11. Chris Hemsworth – 31,5 mil. dolari
12. Tom Hanks – 31 mil. dolari
13. Samuel L. Jackson – 30,5 mil. dolari
14. Ryan Gosling – 29 mil. dolari
15. Ryan Reynolds – 21.5 mil. dolari
16. Matt Damon – 21 mil. dolari
17. Jeremy Rennen – 19 mil. dolari
18. Chris Evans – 18 mil. dolari
19. Chris Pratt – 17 mil. dolari
20 Mark Ruffalo – 13 mil. dolari

Actorul care a inregistrat cea mai mare crestere procentuala a veniturilor fata de precedentul top este nimeni altul decat australianul Chris Hemsworth, cunoscut pentru interpretarea zeului mitologic “Thor” in firmele produse de catre Marvel, ale carui venituri au crescut cu 250%, pozitionandu-l astfel pe pozitia 11 cu 31,5 milioane de dolari.

Te gândeşti la o carieră în medicină veterinară? Iată de ce anume ai nevoie ca să profesezi

Te gândeşti la o carieră în medicină veterinar? Dincolo de cei 6 ani de studii pe care trebuie să-i iei în calcul pentru a face primul pas spre cariera dorită, trebuie să ştii că e nevoie de o serie de abilităţi pe care trebuie să te focusezi, astfel încât alegerea făcută să nu te ia prin surprindere.

De asemenea, trebuie să iei în calcul şi deficitul pe care îl are România în acest moment de astfel de posturi şi să încerci să aproximezi nevoia acestor servicii în oraşul sau zona în care locuieşti. Pentru a te ajuta să iei o decizie am pregătit pentru tine un articol cu informaţii importante pe care să le ai în vedere dacă îţi doresti să devii medic veterinar:

Primul pas – Facultatea de Medicină Veterinară

Conform Ghidului Ocupaţiilor (go.ise.ro), îndatoririle unui specialist în medicina veterinară se referă la examinarea sănătăţii animalelor, prescrierea de medicamente, operarea şi vaccinarea animalelor, administrarea de injecţii, a da sfaturi cu privire la creşterea animalelor şi prestarea de activităţi care implică intervenţii chirurgicale pe animale.

Studiile durează şase ani şi pot fi urmate în cadrul marilor centre universitare din ţară, respectiv Bucureşti, Iaşi, Timişoara şi Cluj-Napoca.

Spre exemplu, la Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti, admiterea la studiile universitare de licență cu frecvență se face prin concurs, pe baza rezultatelor obținute de candidați la examenul de bacalaureat și se organizează pe facultăți, iar în cadrul facultăților pe domenii de studii de licență. Media generală de admitere, se calculează ca medie ponderată astfel: 70% media de la bacalaureat, 30% nota/media aritmetică la alegerea candidatului la una din probele de la bacalaureat: limba română/limba maternă; matematică; chimie; biologie; geografie. La specializarea Medicină Veterinară se va proceda astfel: în limba română: media generală de admitere se calculează ca medie ponderată astfel: 50% nota de la proba scrisă (constând în întrebări tip grilă, cu o singură variantă de răspuns, formulate din două discipline: Biologie ‐ clasa XI şi Chimie organică (capitole) din clasa a X şi a XI) şi 50% media de la bacalaureat.

Pentru a excela in medicină veterinară, studenţii urmează cursuri internsive de biologie, chimie, anatomie, microbiologie şi zoologie. Cei patru ani de studiu implică studiu teoretic intensiv, cercetări de laborator şi minuţioase studii clinice.  

Pasul doi – Abilităti necesare

Cei care se decid să urmeze Facultatea de Medicină Veterinară au nevoie de gândire analitică, e necesar să fie orientaţi spre rezolvarea problemelor şi de asemenea au nevoie de capacitatea de luare a deciziilor în situaţii limită. Medicina Veterinară nu se deosebeste cu nimic de medicina umană, astfel încât un tratament aplicat greşit se poate dovedi fatal pentru orice animal. Abilitățile motorii fine sunt esenţiale deoarece veterinarii efectuează operații delicate animalelor. Nu e deloc uşor să ai în grijă animale care suferă fizic, întrucât de cele mai multe ori stăpânii proprietarilor de animale de companie sunt foarte emoţionali şi pot reactiona agresiv în cazul în care animalele acestora întâmpina probleme.

De asemenea, veterinarii ar trebui să aibă o memorie excelentă pentru a-si aminti termenii științifici şi farmaceutici. Sunt necesare deopotrivă abilităţi de comunicare şi interpersonale reale pentru a stabili relaţii cu proprietarii de animale, dar şi cu restul specialiştilor din domeniu pentru a fi la curent cu ultimele noutăţi.

Întrebările în cadrul unui interviu pentru postul de medic veterinar

Abilitatea de a reacţiona în situaţii critice şi mai puţin prevăzute, răbdarea şi pasiunea de a lucra cu animalele sunt esenţiale în a profesa într-un cabinet veterinar. Asa că, atunci când ai obtinut un interviu pentru postul de medic veterinar, apreciază-l ca atare şi pregăteste-te.

Aşteptă-te la întrebări despre situațiile dificile pe care le-ai întâlnit în rotaţiile clinice. Pregăteşte-te cu  exemple de cazuri sau situații care au necesitat un grad diferit de interventie.

Intervievatorii pentru poziții veterinare pun adesea întrebări ipotetice despre dileme etice sau despre intervenții dificile. Adesea, nu există un răspuns corect la aceste întrebări, deci concentrează-te asupra unei rațiuni viabile pentru poziția pe care doresti sa o ocupi. Majoritatea angajatorilor vor fi interesați în primul rând de capacitatea ta de a deservi clienții și de a genera profit prin vânzarea de medicamente. Dacă îţi doresti chirurgie veterinară, spre exempu, fii pregătit să adresezi întrebări strategice despre acest lucru. Pune întreabări şi despre finanţarea cabinetului, furnizori, modalităţi de plată şi planuri de viitor. Astfel de întrebări pot fi  critice pentru un start în carieră de bun-augur.

Ce fel de joburi adiţionale poti avea dacă ai studii în medicină veterinară:

  1. Vânzător la o farmacie veterinară;
  2. Angajat comercial la o firmă de medicamente – reprezentant medical spre exemplu;
  3. Medic angajat la un cabinet concesionar în mediul rural;
  4. Medic angajat la o fermă;
  5. Deschiderea unui cabinet medical de animale de companie;
  6. Deschiderea unei farmacii;
  7. Medic veterinar într-un laborator de medicina veterinară.

Târg de joburi pentru poligloţi, în septembrie, la Amsterdam

Tinerii care vor să lucreze în Olanda şi vorbesc pe lângă limba engleză şi una dintre limbile română, daneză, olandeză, finlandeză, franceză, germană, norvegiană, suedeză, flamandă, greacă, bulgară, croată, cehă, maghiară, poloneză, slovacă, slovenă și germană elveţiană au şanse mari să găsească un job într-o companie de top, cu ocazia târgului pentru persoane bilingve, care va fi organizat la Amsterdam, în data de 9 septembrie.

Top Language Jobs, Booking.com, Concentrix, Oracle, Undutchables, Accenture, Club Med, IQ Option Europe, SAS Institute, Telus International Europe și Wipro sunt câteva dintre companiile care le dau întâlnire candidaților, în capitala Olandei. Posturile oferite sunt în Olanda, dar şi în alte ţări europene.

Participarea candidaţilor la târgul de la Amsterdam este gratuită. Singurele condiţii sunt ca ei să fi împlinit 18 ani şi să solicite un bilet electronic aici, fiindcă locurile sunt limitate. Evenimentul este ideal pentru absolvenţii care doresc să înceapă o aventură în străinătate sau pentru profesioniştii cu experienţă, care caută un nou început în carieră. Vor avea ocazia să discute despre câteva sute de oportunităţi de angajare, în domenii diverse (relații cu clienții, contabilitate și finanțe, IT, vânzări, marketing, HR), față în față cu unii dintre cei mai mari recrutori din regiune și de pe continent.

Sursa angajatorulmeu.ro

Bayer România are un nou Managing Director

Din 1 august, Pascal Cassecuelle a preluat conducerea Bayer România, Bulgaria şi Republica Moldova, de la Andreas Schremmer, care îşi va continua parcursul profesional în calitate de Chief Financial Officer pentru Bayer Canada.

Pascal Cassecuelle şi-a început cariera ca reprezentant de vânzări, în Franţa, în 1995. Ulterior a fost promovat pe poziţia de Country Division Head, în Vietnam, iar în 2002 a devenit Crop Science Regional Marketing APAC (regiunea Asia Pacific), cu sediul în Thailanda. Din 2005, a fost responsabil pentru Managementul Portofoliului în Germania, apoi a fost avansat în Argentina, în calitate de Country Division Head pentru cluster-ul Conosur (Argentina, Bolivia, Chile, Uruguay şi Paraguay). Înainte de a fi numit la conducerea Bayer pentru România, Bulgaria şi Republica Moldova, a fost Head of Environmental Science pentru piețele emergente.

„Este un moment aflat sub semnul schimbării pentru Bayer, dar putem privi încrezători înainte, deoarece avem o bază solidă. În prima jumătate a lui 2017, am înregistrat o creştere de două cifre pentru toate cele trei divizii, grație capacității de inovare și a consistenței brandului Bayer, dar, mai presus de toate, datorită implicării și devotamentului echipelor noastre din România, Bulgaria și Moldova. Convingerea mea este că, atât timp cât  vom continua să plasăm misiunea noastră, <Ştiință pentru o viaţă mai bună>, în centrul întregii activități, vom atinge același nivel de performanță prin care s-a remarcat până acum grupul nostru de țări”, afirmă Pascal Cassecuelle.

Lipsa unei comunicări transparente şi directe – factorul principal pentru pierderea încrederii în companiile angajatoare

Într-o perioadă în care relaţia între angajat şi angajator se redefineşte, analiza modului în care încrederea şi, mai ales, lipsa de încredere a angajaţilor afectează relaţiile de muncă este cu atât mai relevantă. Cei care manageriază marile companii nu se pot aştepta la un return of investment semnificativ dacă nu acordă importanţa necesară construirii încrederii în echipă şi în liderii acestora. 

Pornind de la această discuţie, EY România studiază în Barometrul încrederii angajaţilor în companii nivelul de încredere al angajaților în angajator, în şeful direct şi în echipă. De asemenea, identifică factorii care conduc la un grad de încredere ridicat sau, din contră, care contribuie la pierderea încrederii angajaților în compania pentru care lucrează.

Studiul a fost efectuat pe un eşantion de 2.144 de angajați, care au răspuns în perioada 31 mai –23 iunie 2017, la 28 de întrebări ale chestionarului online. Dintre acestea, au fost analizate 1.575 de răspunsuri provenind de la angajații cu normă întreagă cu vârsta mai mare de 21 de ani. Răspunsurile la cele două chestionare, colectate cu sprijinul Hipo, au fost analizate separat și comparativ cu rezultatele obţinute în studiul EY Could trust cost you a generation of talent? realizat în anul 2016 la nivelul a 8 țări: Brazilia, China, Germania, India, Japonia, Mexic, Marea Britanie și Statele Unite.

Studiul global a avut la bază 9.800 de răspunsuri la chestionarul aplicat pe angajații cu normă întreagă și 3.200 la chestionarul aplicat tinerilor din generația Z. Principalele secţiuni ale raportului au fost încrederea în angajator, nivelul de compensatie, Generatia Y, Increderea in sef si echipa, Munca peste program si echilibrul intre viata profesionala si personala.

Încrederea în angajator

Comparativ cu rezultatele la nivel global, atât românii cât și respondenții din celelalte țări analizate arată că încrederea în angajator joacă un rol important în mulțumirea resimțită la locul de muncă. Rămânerea în cadrul firmei se situează pe locul al doilea în ambele analize, în timp ce dispoziția de a contribui cu idei noi se situează pe locul al treilea doar în România, la nivel global asigurarea unei munci mai calitative fiind al treilea efect în ordinea importanței.

La întrebarea în ce fel ar influența un nivel scăzut de încredere în companie productivitatea, 75% dintre angajaţi au răspuns că ar fi dispuşi să îşi caute un alt loc de muncă, în timp ce 45% ar fi dispuşi să muncească doar minimul de ore necesar.

Încrederea în şeful direct

În ceea ce priveşte încrederea în şeful direct, la întrebarea Câtă încredere aveţi în şeful dumneavoastră, 44% au atribuit o oarecare încredere, în timp ce doar 33% au spus că au foarte mare încredere.

Dintre cei care şi-au pierdut încrederea în şef, 66% declară că lipsa unei comunicări deschise și transparente a fost factorul principal pentru pierderea încrederii. Acest factor este urmat la distanță de 9 puncte procentuale de lipsa unui feedback constructiv oferit în timp util. Printre nemulţumirile angajaţilor vizavi de cei care le manageriază activitatea se se numără şi faptul că aceştia nu ştiu să ia decizii de business înţelepte şi nu le apreciază punctul de vedere.

Dacă ne referim la echipă, procentul celor care au foarte mare încredere în aceasta este același cu cel care indică încrederea în șef (33%). Cu toate acestea procentul celor care au un anumit grad de încredere în echipă crește cu zece puncte.

Generația Z și primul loc de muncă

Intrebati in ce anume  s-ar increde daca ar avea de ales primul loc de munca, 49% dintre ei au ales ca factor motivant angajații actuali ai companiei, inclusiv interni. La o distanţă de un singur punct procentual se situează sfatul mamei, urmat de consilierul în carieră, acolo unde există, şi specialistul în recrutare al companiei. Profesorii se situează doar pe locul al șaptelea în răspunsurile la această întrebare.

Pentru tinerii din generația Z

Respectul este chiar mai important decât oportunităţile de dezvoltare în determinarea încrederii în șef. Superiorul direct va încuraja gestionarea echilibrului dintre viața profesională şi cea personală, oferind flexibilitatea asupra timpului și locului de unde lucrează acești tineri. Comunicarea deschisă şi transparentă este şi ea foarte importantă pentru 80% dintre respondenţi.

Revenind la răspunsurile angajaţilor cu normă întreagă, încrederea în angajator a fost măsurată şi din perspectiva efectuării orelor suplimentare şi a posibilelor penalităţi în cazul în care angajaţii refuză să efectueze aceste ore suplimentare. Răspunsul majoritar (56%) indică o încredere totală în faptul că nu vor exista astfel de penalizări, implicit și prin prisma cadrului legislativ care reglementează efectuarea muncii peste program.

De asemenea, potrivit studiului numărul angajaților care întrevăd o creștere de salariu sau un bonus în acest an (38%) este mai mic decât cel al celor care nu anticipează o astfel de creștere (40%). Aproape unul din patru respondenți ia în calcul schimbarea job-ului pentru a beneficia de un salariu mai mare. Doar 7% dintre angajați consideră că sunt recompensați pentru succesul companiei, în timp ce 63% cred că directorul general și ceilalți executivi, împreună cu acționarii, sunt cei care extrag cea mai mare parte din valoarea adăugată creată de firmă.

Tendința de echilibrare a vieții personale cu cea profesională se reflectă clar în încadrarea unui procent mai mare dintre respondenți în norma legală de lucru și în scăderea timpului de lucru suplimentar. 37% dintre respodenti au declarat ca lucreaza până în 40 de ore/ saptamana.

Una dintre directiile studiului a fost si de a obtine rasunsuri cu privire la efectul digitalizarii si a noilor tehnologii in piata muncii si la modu in care aceasta este privita de catre angajati. Majoritatea respondentilor români nu percep un impact major al digitalizării și schimbărilor tehnologice asupra rolului lor în următorii ani. O posibilă implicație a acestei concluzii constă în nevoia ca angajatorul să investească în creșterea gradului de conștientizare a efectului celei de a patra revoluții industriale asupra forței de muncă.

Conform raportului WEF Future of Jobs, piaţa muncii se va transforma vizibil în următorii ani în primul rând din cauza acestei revoluţii, în timp ce angajaţii din industrii ca serviciile financiare, infrastructură şi IT vor fi cei mai impactați de aceste schimbări.

Sursa – Studiul EY în parteneriat cu hipo.ro

Şapte locuri de muncă din timpul verii care te pot ajuta în carieră

Salariile pe care le pot oferi companiile pe timpul verii celor care-şi doresc să lucreze nu sunt printre cele mai atractive, însă acestea variază de la angajator la angajator şi pot creşte semnificativ dacă ai norocul să rămâi mai departe în companie.

Deşi în acest moment nu-ţi doresti un angajament serios, un job de vară poate cântari semnificativ ca experienţă în cv, astfel încât acest lucru te poate avantaja pe viitor, atunci când îţi vei căuta un loc de muncă. Până atunci însă, noi am pregătit pentru tine o selecţie de  joburi spre care te-ai putea orienta:

  1. Promoter

Nu-i treabă uşoară să stai în picioare câte o zi întreagă şi să zâmbeşti forţat în timp ce împarţi pliante, cel mai probabil într-un hipermarket, dar dacă accepti un astfel de job şi ai răbdare să câştigi încrederea celor cu care lucrezi, poti câştiga aproximativ 70-90 lei pe zi. Avantajul este că nu trebuie să mergi la muncă zilnic, ci doar atunci când îţi convine oferta.

  1. Job la un hotel

Majoritatea hotelurilor au nevoie de angajati pe timp de vară. Dacă vrei să fii independent, eşti pasionat de domeniu şi îţi doreşti să socializezi cu oamenii mai mult decât în mod obişnuit, poate că ti-ar plăcea să te muţi la mare pe timpul verii şi să lucrezi acolo. Tot ce trebuie să faci este să-ţi pui la punct un cv din care să reiasă clar că obiectul tău profesional este să lucrezi în domeniul hotelier şi că vorbeşti fluent limba engleză. Astfel, o să ai posibilitatea să faci şi bani şi să cunoşti persoane influente care te pot ajuta în carieră.

  1. Un Program de tipul Work&Travel

Dacă ţi-ar plăcea o experienţă internaţională, departe de casă, te-ai putea orienta către joburile de tip work&travel. În felul acesta vei călători, vei munci dar te vei şi distra garantat. Poţi alege pe lânga joburile din Statele Unite, Grecia, Franţa sau Germania. Dintr-o astfel de experienţă te vei alege cu engleza exersată perfect şi cu o mulţime de contacte interesante.

  1. Operator call-center

Atunci când lucrezi într-un call center trebuie să ai o mare putere de convingere, răbdare, empatie şi o bună intuiţie. 99% din timp vei dialoga cu oameni de diferite naţionaliţăţi, convingeri şi idei, aşa că acest lucru s-ar putea să-ţi dea bătăi de cap la început. Ceea ce trebuie să reţii însă, e faptul că, firmele care angajează în acest domeniu, oferă de regulă training de specialitate, asa că nu trebuie să-ţi faci griji. Vei fi pregătit pentru orice discutie cu cei care te vor suna şi îţi vor solicita informatii.Cu timpul vei observa că vei avea mai multă răbdare şi te vei obişnui chiar şi cu personaliţăţile dificile.

  1. Chelner

Măcar o dată în viaţă cred ca ti-ai dorit să fii chelner la o terasă răcoroasă, nu-i aa? Mai ales dacă vorbim despre un loc frecventat de turişti străini, cu chef de vorbă, bine dispuşi şi ceva bani de cheltuit. Pe timpul verii în Bucureşti sunt foarte multe terase cu verdeaţă, aşa că s-ar putea să fie o ocazie perfectă pentru bacşis şi antrenarea abilităţilor de interrelaţionare.

  1. Bona

Când şcolile iau vacanţă, cererile de bone cresc considerabil. Flexibilitatea şi plata unui astfel de job poate fi potrivită pentru tine, mai ales dacă îţi plac copiii. Ideea e că va trebui să-ţi asumi un time management profesionist, întrucât orice copil are un program fix iar părinţii vor fi cu ochii pe tine prin orice metodă posibilă.

  1. Mystery Shopper

Dacă alegi un asemenea job, cu siguranţă va conta foarte mult dacă pe viitor te vei decide să lucrezi în marketing şi comunicare. Printre activităţie tale va trebui să cumperi ceva, să pui întrebări, să depui o plângere, să fii atent la servicii sau la curăţenie, iar la final să completezi un raport. Plata poate varia în funcţie de proiect.

Cum ne afectează o concediere şi cum anume îi putem face faţă?

În mod inevitabil, pierderea locului de muncă poate reprezenta un moment de cotitură în viaţa oricărui om, mai ales dacă aceasta vine pe nepregătite. Nu este întotdeauna uşor să gestionăm concedierea, căci, pe lângă aspectele materiale fireşti, mai există şi impactul emotional deloc de neglijat.

Pentru a face faţă unei astfel de pierderi este important să înţelegem modul în care creierul nostru funcţionează, cum ne afectează trecutul şi care sunt durerile şi temerile pe care le vom întâmpina si, cel mai important, care ar putea fi mecanismul prin care am putea evita o depresie provocată de pierderea locului de muncă.

În funcţie de resursele obiective pe care le avem, o concediere poate fi mai mult sau mai puţin frustrantă. Ai dreptul să fii dezamăgit şi trist, dar trebuie să ştii din capul locului că, cu cât prelungeşti această stare şi te agăţi mai mult de trecut, cu atât îţi vei reveni mai greu.

Câte feluri de concedieri sunt?

Potrivit specialistilor, pentru a deveni conştient de ceea ce ţi s-a întâmplat, este foarte important să stabileşti, în primul rând care a fost motivul concedierii şi în ce procent situaţia a depins de tine sau nu. E nevoie să fii analitic şi să aşterni pe hârtie plusurile şi minusurile pe care le conştientizezi, iar în cele din urmă să vezi ce anume coincide cu feedback-ul fostului angajator. Desigur că nu întotdeauna vei fi întâmpinat cu deschidere şi transparenţă, însă primul pas este să încerci ca să reuşeşti.

Cea mai nefericită situaţie în care poţi rămâne fără loc de munca este cea în care suntem anuntaţi brusc de către angajator că nu mai este nevoie de serviciile noastre, fără a invoca un motiv serios şi argumentat. În astfel de cazuri şansele să dezvoltam frustrări sunt uriaşe dacă lăsăm totul la voia întâmplării şi nu facem nimic pentru a obţine un feedback transparent.

Un alt tip de concediere, de aceasta dată, mai uşor de acceptat de către psihicul uman, este cel în care voi şti că undeva, în viitorul apropiat, din cauza modului defectuos în care funcţionează lucrurile în proiectul în care lucrez, voi ajunge să nu mai am un loc de muncă. În acest caz, voi avea timp să analizez situaţia, să mă pregătesc cu ceva timp înainte şi să accept situaţia, urmând să acţionez în căutarea unui loc de muncă cât se poate de repede.

Cele mai ciudate concedieri de care ne lovim şi care ne afectează cel mai tare din punct de vedere psihologic sunt acele concedieri care ni se întâmplă dupa ani de zile petrecute în cadrul companiei, când, dintr-o data, cineva din management, manifestă un motiv de nemultumire continuă vizavi de ceea ce faci şi îşi exprimă acest lucru indirect, sperând ca astfel, să te facă să demisionezi şi să pleci singur. Practic te trezeşti dintr-o dată fără atribuţii, bugete de manageriat sau echipa cu care să lucrezi. Astfel de concedieri se încadrează în categoria concedierilor pasiv-agresive şi de cele mai multe ori motivele nu sunt de natură competiţionale, ci ţin de politica internă a companiilor. Rareori, în astfel de cazuri, concedierea apare ca urmare a lipsei de competenţă, ci a problemelor de comunicare. Poate ar fi bine ca înainte să mai accepti un nou job, să te gândesti care ar fi mediul organizaţional de care ai avea nevoie.

Deşi la început pare greu de crezut, concedierea aduce cu sine şi lucruri pozitive. Unul dintre acestea, şi poate cel mai important, este timpul liber din belşug. Psihologii te sfătuiesc să foloseşti acest timp pentru a reflecta asupra a ceea ce doreşti cu adevărat să faci în continuare. Autoanaliza personală şi cea profesională te pot ajuta să-ţi clarifici aşteptările atât pe plan profesional cât şi pe plan personal.

Care este sursa reacţiilor noastre în faţa concedierii?

Modul în care ne raportăm la problemele din viaţa noastră sunt legate în mod direct de modelele parentale din copilărie. Dacă am avut nenorocul să creştem într-o familie cu greutăţi, în care discuţiile erau în mod permanent despre bani, şi despre lipsurile cauzate de aceştia, şi în care ni s-au transmis des replici precum, nu vom reusi, e foarte greu, nu stiu cum ne vom descurca, vom tinde în mod automat să credem despre noi că nu vom putea face situaţiei şi prin urmare, că nu suntem buni de nimic. Astfel se formează în timp un comportament care favorizează stresul nociv, renunţarea şi în final depresia.

Când amintirile copilăriei sunt de natură pozitivă, sansele ca pe viitor să devenim adulţi curajosi sunt mult mai mari. Un copil care a fost învăţat să privească întotdeauna partea plină a paharului va avea o atitudine de luptător şi atunci când va fi adult.

Cum anume putem să ne corectăm reacţiile ?

Pentru a evita durerea şi pentru a suplini totodată lipsurile din educaţia oferită de părinţii noştri este necesar să lucrăm intensiv la inteligenţa noastră emoţională înainte de orice.

Atunci când suferim pierderea unui loc de muncă, impactul emoțional poate să fie mare dacă individul are o inteligență emoțională scăzută. Dacă individul are o inteligență emoțională ridicată, aceeași concediere poate fi transformată într-o oportunitate de dezvoltare.

Pe de altă parte, însă, de cele mai multe ori, durerea cauzată de pierderea unui loc de muncă este dată de o iluzie, de iluzia unei situaţii pe care ne-am creat-o în mintea noastră şi fără de care ni se pare că nu putem trăi. Potrivit specialiştilor, iluziile cu privire la mediul în care lucrăm, la funcţia pe care o avem, la salariul primit, la apartanenta sociala, ne aparţin si nu au nicio legătura cu viaţa reală.

Putem depăşi şocul dacă devenim conştienţi de lumea exterioară locului de muncă pe care nu-l mai avem. Din fericire însă, lumea nu se mai reduce la un singur angajator. Sociologic vorbind, prea puţini dintre noi mai ajung la vârsta pensionării cu prima calificare obţinută. Cei mai multi dintre noi avem ocazia să optăm pentru tipuri diferite de job, în domenii diferite şi chiar în ţări diferite. Cursurile de reconversie profesională sunt principalii factori care ne sunt astăzi la îndemână si care ne pot fi de un real folos pentru a privi cu optimism situaţia în care am putea rămâne fără loc de muncă.

Ar putea dura ceva până să îţi găseşti un nou loc de muncă. Iar motivele pot fi numeroase – Eşti într-un climat economic dificil şi trebuie să te adaptezi, salariile oferite sunt mai mici, niciun din posturile urmărite nu sunt in cadrul companiilor care te interesează. Dacă nu mai faci faţă problemelor financiare, reţine că nu e o ruşine să accepti un job care te poate ajuta să te menţii pe linia de plutire. Între timp, lucrurile vor evolua iar tu te vei alege cu o experienţă nouă, care nu poate veni de niciunde dacă nu încerci.

Ai poprire pe salariu? Vezi ce spune legea.

Legislatia muncii stabileşte că salariaţii pot fi în situaţia de a răspunde pentru pagubele materiale aparţinătoare creditorilor acestora. Totuşi, pentru ca un angajator să poată reţine din salariul angajaţilor săi, trebuie îndeplinite anumite proceduri legale, prevăzute de Codul Muncii. Ştiţi care sunt acestea ?

Reţinerile din salariu sunt reglementate de Codul Muncii, dar şi de Codul de Procedură Civila. Orice reţinere poate fi făcută doar în baza unor titluri executorii pe care le au creditorii salariatului (bănci, titularii pensiei de întreținere, statul român etc.), fie direct de către angajator, pentru recuperarea sumelor de bani pe care salariatul i le datorează cu titlu de despăgubire. De asemenea, salariatii trebuie să ştie că reţinerile salariale trebuie să se încadreze în anumite sume stabilite în prealabil, fie printr-o hotărâre judecătorească, fie printr-un document semnat atât de angajator, cât şi de angajat.

Cât ne poate retine angajatorul din salariu în cazul unor datorii neachitate la timp ?

Legea mentionează clar că, oricâte rețineri din salariu și oricât de mari sunt sumele pe care le-ar avea de recuperat creditorii, angajatorul nu poate reține mai mult de jumătate din suma pe care o câștigă un salariat în fiecare lună. De asemenea, Codul de procedură prevede că dacă salariatul nu câstigă măcar valoarea salariului minim pe economie, atunci nu poate fi reţinută nici măcar jumătate din valoarea acestuia. “Veniturile din muncă sau orice alte sume ce se plătesc periodic debitorului şi sunt destinate asigurării mijloacelor de existenţă ale acestuia, în cazul în care sunt mai mici decât cuantumul salariului minim net pe economie, pot fi urmărite numai asupra părţii ce depăşeşte jumătate din acest cuantum“, mai scrie în Codul de procedură.

Mai multe prevederi în acest sens se regăsesc însă în Codul de procedură civilă, potrivit căruia sumele cu titlu de salariu pot fi urmărite astfel:

  • până la jumătate din venitul lunar net, pentru sumele datorate cu titlu de obligaţie de întreţinere sau alocaţie pentru copii;
  • până la o treime din venitul lunar net, pentru orice alte datorii.

“Dacă sunt mai multe urmăriri asupra aceleiaşi sume, urmărirea nu poate depăşi jumătate din venitul lunar net al debitorului, indiferent de natura creanţelor, în afară de cazul în care legea prevede altfel“, stabilește Codul de procedură civilă,

Dacă salariatul e dator la mai mulți creditori și mai mult de unul dintre aceștia cere poprirea pe salariu, atunci angajatorul trebuie să țină cont de o ordine de prioritate, așa cum stabilește Codul. Prioritare vor fi :

  • obligaţiile de întreţinere, conform Codului familiei (actualmente Codul familiei nu mai este în vigoare, el fiind abrogat odată cu intrarea în vigoare a Codului civil, prevederile acestuia dintâi fiind preluate în acesta din urmă);
  • contribuţiile şi impozitele datorate către stat;
  • daunele cauzate proprietăţii publice prin fapte ilicite;
  • acoperirea altor datorii, printre care se poate număra și recuperarea prejudiciului adus angajatorului.

Angajatorul nu are voie sa reţină din salariul angajatilor fără hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă, chiar dacă angajatul şi-a dat consimtământul. Angajatorul poate să achite daunele la casieria unităţii angajatorului, însă nu se pot reţine sume de bani din salariul sau în lipsa hotărârii judecătoreşti.

Celelalte retineri, de orice natură ar fi acestea, se vor face numai în temeiul unui titlu executoriu şi în timpul unei executări silite. Angajatorului îi este interzis să facă reţineri de salariu in baza unor decizii de imputare.

Cum se înfiinţează o poprire?

Poprirea se înfiintează la cererea creditorului de către un executor judecatoresc al cărui birou se află în circumscripţia curtii de apel unde îşi are domiciliul sau sediul debitorul ori terţul poprit, conform art. 782 din Codul de Procedura Civilă.

Ai poprire pe salariu şi vrei să îţi schimbi locul de muncă? Ce se întâmplă?

Chiar şi atunci când debitorul îşi schimbă locul de muncă sau este pensionat, poprirea rămâne valabilă. În aceste cazuri, terţul poprit va trimite actele prin care s-a înfiinţat poprirea unităţii la care se afla noul loc de muncă al debitorului sau organului de asigurări sociale competent, care, de la data primirii acestor acte, devine terţ poprit, potrivit prevederilor art. 786 din Codul de Procedură Civilă. După aflarea noului loc de muncă al debitorului, creditorul îl va aduce la cunoştinţă unităţii de la care debitorul a plecat. De aici se va continua poprirea.

Ai intarziat la interviu? Hai sa recuperam!

Mai bine niciodata decat intarziat, spunea dramaturgul irlandez George Bernard Shaw.

Nu-i deloc indicat sa intarziem la interviuri. Intarziatul nu e un semn de buna purtare si nicidecum unul care sa te avantajeze atunci cand esti programat la un interviu si vrei sa faci o impresie buna. Si totusi, avem vreo solutie la care sa apelam atunci cand intarziem din motive bine intemeiate, astfel incat sa participam la interviu? Iata ce ai putea sa faci pentru a salva prima impresie a celuilalt despre tine.

Anunta ca intarzii

Specialistii in recrutare spun ca, daca este posibil, sa sunam intervievatorul si sa-l anuntam ca a intervenit ceva si nu putem ajunge la timp. Cand sunam, ar trebui sa-i transmitem si ora estimativa a sosirii si, de asemenea, sa intrebam daca timpul acestuia permite continuarea discutiei. Orice intarziere, cat de mica poate da peste cap planurile oricarui recrutor, deci prin urmare s-ar putea sa prefere sa te reprogrameze daca esti serios. Cu totii avem o agenda a activitatilor – Daca esti asteptat la ora 13:30 si tu vei aparea la orele 14:00, acest lucru ar putea fi vazut ca o lipsa de respect.

Cere-ti scuze daca intarzii, insa nu exagera!

La fel ca atunci cand refuzam un prieten, de nenumarate ori, pentru faptul ca nu am putut participa la  ziua sa de nastere, sau la orice alt eveniment, exagerarea poate sa dauneze. Lasa intervievatorul sa stie ca iti pare sincer rau si ca nu iti este caracteristic, dar nu exagera cu detaliile. Cereti scuze o singura data si apoi continua discutia pentru care esti prezent. Astfel de lucruri se intampla deseori si oamenii inteleg asta. Nu te subestima folosindu-te de scuze nepotrivite dialogului.

Daca ai intarziat, cauta 2 minute inainte de discutie doar pentru tine

Esti deja intarziat. Ai inceput cu stangul ceea ce te va pune automat in dezavantaj, insa daca vei incepe dialogul cu gandurile rasfirate, sansele sa obtii urmatorul interviu la aceeasi companie se vor diminua drastic. In schimb, cateva secunde de respiro, te pot readuce la starea potrivita pentru discutia cu celalalt.

Fii optimist!

Rolul tau in discutia cu potentialul angajator este sa lasi impresia unei persoane hotarate, profesioniste si optimiste. Retine ca, daca lucrurile decurg in directia potrivita, persoana cu care vorbesti poate fi, in aceeasi masura, persoana alaturi de care vei lucra.

Concentreaza-ti atentia spre cel cu care porti discutia

Ca in orice discutie, la un interviu vei avea in fata ta o persoana cu care vei empatiza sau nu. Important este sa fii atent la toate informatiile pe care le vei primi despre companie, echipa sau postul vacant. Pregateste-ti de acasa cateva intrebari si nu uita sa le adresezi la sfarsitul interviului.

Ti-e rusine sa ceri ajutor colegilor tai la birou? Stai linistit, nu esti singurul cu astfel de temeri!

Esti blocat intr-un Excel de o saptamana, seful tau iti cere raportul de la sfarsitul lunii si, totusi, tu te incapatanezi sa rezolvi situatia de unul singur. Nu vrei sa apelezi la colegii tai sa rezolvi problema nici in ruptul capului. De ce sa faci asta? Iti suna cunoscut?

Ei bine, iata ca a venit si momentul sa inveti sa ceri ajutor celor de langa tine, fie ca iti place, fie ca nu. Pentru sanatatea ta, energie si starea ta de bine. Pentru momentele in care raportul din Excel poate fi terminat in maxim zece minute, ci nu in doua ore asa cum ai fost tu obisnuit in ultimele luni. Ce zici ? Suna bine?

Un lucru e cert – Anumite esecuri apar pentru ca ne este rusine sa cerem ajutor la momentul potrivit celor de langa noi. Motiv pentru care nu reactionam, ne blocam ochii in calculator si nu ridicam privirea din ecran orice ar fi. O atitudine pe cat de nesanatoasa, pe atat de malitioasa a la longue. Nu suntem singuri pe lume, si cu atat mai mult, nu suntem singuri nici macar la birou.

Studiile arata ca oamenii au mai multe reusite, atat profesionale cat si personale, atunci cand primesc ajutor, fata de atunci cand incearca la nesfarsit de unii singuri.

Dar care sunt motivele pentru care nu cerem ajutor? Ce ne tine in loc, de fapt ?

Motivele pentru care nu avem curajul sa cerem ajutor celor de langa noi sunt numeroase si multe dintre ele sunt influentate de mai multi factori, cu preponderenta fiind cei sociali.

Printre cele mai intalnite situatii sunt cele in care, fie ne simtim inferiori si ne este teama sa nu fim judecati gresit de catre ceilalti, fie ne-am obisnuit sa facem totul singuri si vrem ca recompensa sa ne apartina doar noua si sa fim apreciati. Rusinea este un sentiment care ne blocheaza multe drumuri pe parcursul vietii. Rusinea de a cere ajutor creeaza temeri si anxietati, te face sa iti spui ca nu esti suficient de bun si in final te tranteste la pamant.

Sa iti spun un secret: poti sa ceri ajutor. A cere ajutor este un lucru perfect normal si in niciun caz un semn de slabiciune, asa cum am fost obisnuiti sa credem. Ba dimpotriva, poate fi un semn de putere. Atunci cand intelegi despre tine ca esti conectat cu cei din jur, vei cere natural ajutorul. Iar rezultatele si satisfactiile profesionale vor creste considerabil. Sa ceri ajutor este o experienta pozitiva. Te ajuta sa iti reevaluezi presupunerile negative pe care le ai despre tine insati si sa observi cum reactioneaza ceilalti la solicitarea ta.

Cine are indeajuns de multi prieteni incat sa-si permita sa piarda unul?

Studiile demonstreaza ca cerand ajutorul cuiva poate determina persoana respectiva sa te placa mai mult. Cool nu-i asa ? Daca te vei obisnui sa ceri ajutor (moderat, desigur) vei observa ca oamenii vor interactiona mai des cu tine, vor empatiza si iti vor cere si ei mai des ajutorul.

Cere ajutor si vei avea prieteni langa tine

Suntem siguri ca ai intalnit si tu situatii in care ai invatat ceva nou de la un coleg. Nu-i asa ca a fost minunat faptul ca te-a putut ajuta si ai predat la timp proiectul ? Iar partea buna stii care e ? Ca nu esti singurul care a beneficiat de ajutor. Atunci cand primesti, oferi ajutor la randul tau, dand sansa persoanei in cauza sa se simta bine, valoroasa, utila, umana.

Empatia este o stare naturala, umana. Depinde doar de noi ce fel de semnificatie atribuim lucrurilor si situatiilor din viata noastra.